Veckans nedslag

Riskkapital, el-boom och bidrag – därför är allt ljus just nu på färjan

Färjan är plötsligt i strålkastarljuset. Collage av Impact Loop.

I skuggan av flyg och bilar håller båttrafiken på att göra ett jättesprång mot fossilfri energi. Framförallt handlar det om färjor. Två EQT-ägda rederier driver på – men det finns många fler aktörer som har intressanta projekt på gång.

Reporter

I jämförelse med en Tesla eller ett elflyg är den kanske inte lika sexig, färjan.

Men plötsligt har den hederliga gamla båten hamnat i rampljuset.

Sommaren har varit späckad av nyheter kring hur olika passagerarfärjor och kortdistansbåtar ställer om till fossilfritt.

Bland annat meddelade Göteborgs hamn nyligen att man inom två år planerar en sjösättning av världens första hybridelektriska bogserbåt, från operatören Svitzer, som kan köras på metanol.

Plötsligt har den hederliga gamla båten hamnat i rampljuset

I juni i år kom också nyheten att Gotlandsbolaget tillsammans med H2 Green Steel ska utforska möjligheten att etablera en produktionsanläggning av grön vätgas till färjorna mellan Nynäshamn och Visby.

Och samma månad invigdes en eldriven och självkörande passagerarfärja, den första av sitt slag, i Stockholm i juni. Färjan, som heter MF Estelle, åker en rutt mellan Kungsholmen och Södermalm.

“Det här är en ganska unik linje. Det är den absolut första kommersiella båtlinjen som opereras autonomt, alltså att den rent tekniskt kan köras själv. Den är också helt eldriven med batterier och solceller på taket”, säger Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på det norska rederiet Torghatten som opererar MF Estelle under namnet Zeam.

Miljöpartiets språkrör Per Bolund tar en selfie på premiärturen för Sveriges första självkörande färja MF Estelle. Foto: Björn Lindahl / TT.

Vill ha fler rutter i storstäderna

Det norska bolaget, som har det svenska riskkapitalbolaget EQT som storägare, ser stora möjligheter på den svenska marknaden. 

“Vi har absolut ambitioner att ta upp flera rutter i Stockholm. Det här är ett koncept som vi också hoppas kunna rulla ut i andra städer i Sverige”, säger Reidun Svarva och fortsätter:

“Region Stockholm har varit väldigt positiva. Det finns ett intresse från Göteborg också. Vi ska faktiskt snart möta en delegation därifrån. Sedan har hamnarna varit goda samarbetspartners och hjälpt oss med att hitta kajplatser. De önskar gärna fler kommersiella etableringar.” 

Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på det norska rederiet Torghatten som opererar MF Estelle under namnet Zeam. Foto: press.

Fick bidrag på 140 miljoner

Ett rederi som var tidiga med att ställa om till elektriska färjor var danska bolaget Forsea som byggde om två av sina dieseldrivna färjor, som åker mellan Helsingborg och Helsingör, till att bli eldrivna för flera år sedan. 

Tillsammans med svenska ABB utrustade man Aurora och Tycho Brahe med 640 batterier, som vardera väger 90 kilo. 

“Det är två saker som motiverat oss. Det var först hänsyn till miljön. Sedan är den rejäla anledningen den ekonomiska kalkylen. Vi kunde få hjälp att förändra befintliga båtar genom ett stort bidrag från EU på 140 miljoner svenska kronor och så gick vi in med ungefär lika mycket själva”, säger Jens Ole Hansen, operativ chef på Forsea. 

Har ni tjänat på övergången?
“Det är långsiktig investering som inte betalar av sig på bara tre år. Men på längre sikt så är det faktiskt mycket billigare att åka på el än diesel. Så vi kommer att tjäna på den här övergången.”

Jens Ole Hansen, operativ chef på Forsea. 

Skattehöjningar driver på

Forsea, vars moderbolag Molslinjen precis som Torghatten också har EQT som storägare, har ännu inte tagit några beslut om att bygga om flera av de befintliga båtarna. Men när det väl är dags att förnya flottan är det redan spikat vad det blir för typer av färjor som köps in.

“Från och med nästa år kommer det införas olika höjningar av koldioxidskatter på båttransporter. Det kommer att understödja framtida beslut om ytterligare kompletteringar. Våra ägare, Molslinjen, som har andra linjer har köpt två nya eldrivna båtar. Och när vi börjar byta ut båtarna så kommer vi också att köpa in eldrivna produkter”, säger Jens Ole Hansen. 

Trenden är tydlig över hela Norden och den väntas få en extra skjuts av ökade politiska incitament. I Norge beslöt stortinget redan 2014 om att alla statliga upphandlingar av färjor skulle ställa krav på noll- eller lågutsläppsteknologi. 

I Sverige väntas utvecklingen gå åt samma håll. Trafikverket har satt ett mål om att färjetrafiken ska vara klimatneutral till 2045. 

Vad finns det för utmaningar för omställningen?
Det största hindret är att man kommer att behöva en väldig kraftkapacitet i hamnarna. I Helsingborg laddar vi i hamnen med en effekt på 10,4 megawatt och det krävs en spänning på 10 000 volt. Det är stora kraftmängder vi pratar om och för att klara det behöver elnätet byggas ut kring alla hamnar. Det kan bli en utmaning”, säger Jens Ole Hansen. 

Statliga Färjerederiet har installerat sju el-linfärjor – och fler är beställda (se faktaruta nedan).

FAKTA: Kapplöpning om färjan i Sverige

Här är ett urval av de projekt som pågår just nu.

  • Trafikverket Färjerederiet, som är en statlig aktör som driver 40 färjeleder i landet med 68 färjor, har installerat sju el-linfärjor, vilket innebär att den inte navigerar utan kör längs en vajer. I fjol beställde man ytterligare fyra elfärjor, som ska trafikera Ljusteröleden och Vaxholmsleden i Stockholms skärgård, från det nederländska varvet Holland Shipyards Group. 
  • I juni i år invigde Torghattenägda Zeam eldrivna MF Estelle som åker en rutt mellan Kungsholmen och Södermalm i Stockholm.
  • Svenska Candela ska leverera en av sina eldrivna färjor till Stockholms Länstrafik, SL, för att trafikera leden mellan staden och skärgårdskommunen Ekerö. 
  • Färjan som åker mellan Öckerö och Grötö utanför Göteborg ska byggas om till eldrift av Öckerö Rederi, har Västtrafik meddelat.
  • Rederiet Stena Line meddelade redan 2018 att man byggde om färjan Stena Jutlandica som går mellan Göteborg och Frederikshavn till att gå på el. 
  • Göteborgs hamn vill inom två år sjösätta världens första hybridelektriska bogserbåt.
  • Gotlandsbolaget meddelade i somras att man tillsammans med H2 Green Steel ska utforska möjligheten att etablera en produktionsanläggning av grön vätgas till färjorna mellan Nynäshamn och Visby.
Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.