Onepans vd om tuffa året: "Sluta applådera och börja köpa!"

Onepans cirkulära stekpannor lockade både Draknästet och Tareq Taylor.<br><br>Men nu har kändiskocken lämnat bolaget och medgrundaren Mikael Wallborg öppnar upp om tuffa året.<br><br>"Försäljning har varit enormt svårt när vi konkurrerar med 49-kronors stekpannor från Ikea", säger han till Impact Loop.
.png)
Onepan startade som en avknoppning från forskingsbolaget Ipinium – med målet att utveckla och sälja cirkulära och PFAS-fria köksprodukter, som stekpannor och ugnsplåtar tillverkade av 100 procent återvunnet aluminium.
Kändiskocken Tareq Taylor togs in som medgrundare och den andra medgrundaren Mikael Wallborg var med och pitchade i tv-programmet Draknästet.
Nu visar det nya bokslutet som Impact Loop läst att bolaget fortsatt kämpar med lönsamhet, samtidigt som Tareq Taylor lämnat.
Nettoomsättningen gick från 5,9 miljoner kronor 2023 till 3,9 miljoner kronor 2024 – en minskning på 34 procent.
"Vi har stängt ner våra grossistsamarbeten som inte fungerade så bra och säljer knappt till någon annan än via vår egen webbshop. Vi drog i handbromsen, och det är anledningen till att omsättningen sjunker mellan 2023 och 2024", säger Mikael Wallborg, som också är vd för bolaget, till Impact Loop.
Samtidigt pekar han på ljusglimtar:
"Vi har slagit alla rekord framåt på vår egen webb, och samtidigt har vi ett annat stort avtal på gång som inte handlar om en grossist, men det får jag återkomma om."
Tuff konkurrens mot Ikea-pannor
Företaget genomförde flera strategiska förändringar under året, inklusive flytt av lager och verksamhet till Partille samt lansering av prenumerationsmodellen "One+" för att främja hållbar konsumtion.
Men vägen har varit allt annat än enkel för det femåriga bolaget.
"Försäljning har varit enormt svårt när vi konkurrerar med 49-kronors stekpannor från Ikea. Och först ganska nyligen har konsumenter börjat förstå värdet av PFAS-fria produkter", säger Mikael Wallborg och fortsätter.
"Vi underskattade verkligen kostnaden för att bygga ett varumärke. Vi har även haft producenter som misslyckats och varit tvungna att byta fabrikörer."
Onepan redovisar även en förlust på 4,2 miljoner kronor för 2024, en försämring från förlusten på 3,7 miljoner kronor året innan.
Tareq Taylor lämnade efter utköp
Vid en extra bolagsstämma i april 2024 registrerades att den kände tv-kocken Tareq Taylor lämnat sin post som styrelseledamot, efter att ha blivit utköpt i december 2023.
"Tareq var med från början men han har så otroligt många järn i elden och hade inte riktigt tiden som krävdes. Han kunde inte lägga all sin kraft på vår startup", säger Mikael Wallborg.
"Det blev inte rättvist mot någon av oss att han skulle vara kvar. Vi gjorde en ren affär så att vi kan fokusera framåt."
Trots de utmanande siffrorna och personalförändringar – bolaget har varit tvunget att dra ner på personal av ekonomiska skäl och bland annat säga upp den tidigare vd:n – så har Mikael Wallborg fortsatt tilltro till affärsmodellen.
"Vår målsättning framåt är helt enkelt att bli lönsamma. Vi har starka ägare som haft tålamod med oss, men man vet aldrig hur länge det räcker", säger han.
Företaget söker också nytt externt kapital och partners med e-handelsexpertis.
"Det kommer att kunna dra upp oss ordentligt och vi siktar mot 'break-even' nu under 2025".
Vi har starka ägare som haft tålamod med oss, men man vet aldrig hur länge det räcker
Han summerar 2024 som ett turbulent år för Onepan – och ger samtidigt en känga till alla som hejar på den gröna omställningen men inte visar det i handling:
"Alla hejar på oss och jag får stå på scener och hålla presentationer. Som jag sa när jag talade på Techarenan: 'Sluta applådera och börja köpa istället – vi behöver tjäna pengar'. Det är utmanande att sälja en cirkulär produkt. Många pratar om att det tar dubbelt så lång tid att bygga ett impact-bolag, men jag tror att det kan ta nästan tre gånger så lång tid."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups