Nu öppnar Northvolts "kronjuvel" under Scanias namn – ska göra batterier för extrema förhållanden

Elin Åkerström, vd Scania Industrial Batteries, Sara Hermansson, chef på Scania Power Solutions och Gustaf Sundell, ansvarig för Scanias affärsområde Ventures and New Business. Foto: Jenny Kjellén.

Scania köpte Northvolts "kronjuvel" när batteritillverkaren gick i konkurs. Nu lanserar lastbilsjätten verksamheten under eget namn. Och i fokus är batterier för extrema förhållanden.<br><br>"Det handlar om att pressa batterierna till sin fulla potential", säger Chris Wiak, teknikchef på Scania Industrial Batteries, under en pressträff på fredagen.<br>

Reporter och redaktör

I Tomteboda, strax utanför Stockholm ligger vad som numera heter Scania Industrial Batteries. Verksamheten är en avknoppning från Northvolt Industrial Systems och är, än så länge, den enda del som just nu är igång efter den konkursade batterijätten.

"Vi har jobbat väldigt hårt för att det som har byggts upp av Northvolt inte bara ska leva vidare, utan förhoppningsvis ska kunna skalas ännu snabbare", säger Gustaf Sundell, ansvarig för Scanias affärsområde Ventures and New Business till impact Loop.

Bolaget ingår nu i Scanias affärsområde Power Solutions som utvecklar motorer och energilösningar för industriella och marina fordon och maskiner. Den nyförvärvade batteriverksamheten kompletterar Scanias traditionella lastbils- och bussbatterier och riktar sig mot andra tunga maskiner, en viktig pusselbit i att driva på elektrifieringen.

Enligt Di, betalade Scania motsvarande 63 miljoner kronor kontant och tog i och med köpet över skulder på motsvarande 111 miljoner kronor.

Verksamheten har varit igång sedan 2019 inom Northvolt och närmare 3 500 batterier finns redan ute hos kunder. Ambitionen är att dubbla det under de kommande två åren, uppger Scania.

Bygger för krävande miljöer

Det som kallats Northvolts "kronjuvel" består av ett kontor och en prototypanläggning för utveckling och testning av batterier i Stockholm. Här jobbar ett hundratal personer medan själva produktionen sker på den anläggning i Gdansk, Polen, som också ingick i Scanias köp.

Batterierna som Scania utvecklar här ingår i det så kallade off-road-segmentet och ska kunna användas i allt från havsmiljö till underjordiska gruvor.

Utmaningen framåt för Scania är att fortsätta förbättra prestandan, snabba på laddningen och öka livslängden – samtidigt som kostnaderna hålls nere.

Men det är inte bara hårdvara som utvecklas. Genom att samla in och analysera data från befintliga batterier kan de ge kunderna råd om hur de bäst använder sina system för att kunna förlänga livslängden.

"Vi vill komma till en punkt där vi kan rikta in oss på ett fordon och ett batteri och säga: om du använder det på det här sättet kan du köra fem år till utan att byta. Det handlar om att pressa batterierna till sin fulla potential, eftersom det är en så stor investering", säger Chris Wiak, teknikchef på Scania Industrial Batteries.

Potential att växa

Konkurrensen på batterimarknaden är hård, inte minst från Asien. Enligt Scania går vägen till framgång genom att vara en långsiktig partner som erbjuder service och support, och inte en part som bara vill sälja batterier.

Elektrifieringen av off-road-segmentet befinner sig fortfarande i ett tidigt skede, men enligt Scania är potentialen stor.

"I princip alla originaltillverkare satsar ju på elektrifiering som en del av sitt erbjudande, så vi är fortfarande inne i en tidig fas som har en otrolig potential att växa", säger Sara Hermansson, ansvarig för Power Solutions på Scania.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: