Northvolt

Detta händer i Northvolt – dag för dag

Peter Carlsson, grundare av Northvolt. Foto: TT.

Batteribolaget Northvolt befinner sig i kris. Här uppdaterar Impact Loop så fort någonting nytt har hänt kring bolaget.

Senaste nytt – 7/10

Den 14 oktober måste Northvolt betala 62,1 miljoner kronor i skatter, annars riskerar bolaget konkurs eller rekonstruktion, rapporterar Aftonbladet. Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi men också en som fått betalt för att kritisera bolaget via en betald rapport, tror att företaget kan gå i konkurs. "Grundtipset är inställda betalningar och konkurs," säger han till tidningen.

4/10

Antalet betalningsförelägganden mot Northvolt har på två veckor ökat till 88, motsvarande över 90 miljoner kronor, rapporterar DN. Två skulder har nu fastställts, och Kronofogden förbereder utmätning. Bland stora fordringsägare finns Bravida med krav på 17 miljoner kronor och BST Brandskyddsteamet med 25 miljoner kronor.

3/10

Klockan 10.30:

Northvolt har kämpat med att nå upp till sina produktionsmål, och en central orsak är att kinesiska maskiner från bolaget Wuxi Lead Intelligent Equipment inte fungerat som förväntat, rapporterar DN. Maskinerna ska ha krävt omfattande ombyggnationer och bristfällig dokumentation har försenat processen ytterligare.

Klockan 07:15:

BMW har enligt en källa beslutat att inte investera mer i Northvolt, rapporterar Bloomberg. Bolaget har nyligen också dragit tillbaka en order värd över 2 miljarder euro. Volkswagen, den största ägaren, har uttryckt stöd men utan löften om kapitaltillskott.

2/10

Klockan 11.55:

Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt, meddelar att han kommer att stötta företaget i den kommande kapitalrundan, rapporterar SvD. Exakt vad han menar med det är oklart, då intervjun skett via mejl. Northvolt kämpar just nu för att säkra nödvändig finansiering. Bland de övriga storägarna har endast Harald Mix uttalat liknande stöd för bolaget (se nedan).

Klockan 07:10:

Northvolt står inför allvarliga finansiella problem och behöver mellan 30 och 50 miljarder kronor för att överleva, enligt uppgifter till Aftonbladet. Bolagets skulder uppgår till 55 miljarder kronor och räntorna pressar ekonomin ytterligare, hävdar tidningen. En finansman beskriver för tidningen situationen som "Europas största industriella fiasko i modern tid."

1/10

Riksgälden har beslutat att inte betala ut tidigare garanterade lån på 1,5 miljarder dollar till Northvolt, rapporterar Dagens Nyheter. Orsaken är att bolaget pausat sina investeringar i Skellefteå. Generaldirektör Karolina Ekholm säger att garantin ”inte är aktuell” just nu. Regeringen har fortfarande inte diskuterat direkt ett eventuellt statsstöd till Northvolt.

30/9

En anonym mindre ägare i Northvolt säger till SvD att Northvolt befinner sig i en likviditetskris och måste få in en "vit riddare" för att fortsätta verksamheten. Bolaget förhandlar nu med banker och kreditgivare för finansiering. Behovet beskrivs som ”stora pengar”, och skatter ska betalas inom kort. Samtidigt möttes, enligt rapporter i flera medier, bolagets långivare i fredags för att diskutera finansieringen. Vad som sades på det mötet är i nuläget okänt för Impact Loop.

27/9

Den tyska regeringen har enligt DN beslutat att inte ge ytterligare finansiering till Northvolt. Företaget bygger en fabrik i Heide som redan fått 10 miljarder i stöd. "Eftersom Northvolt är ett svenskt bolag och de aktuella problemen är relaterade till att skala upp den svenska anläggningen är frågan om tyskt stöd, utöver den finansiering som Northvolt redan är utlovad för projektet i Heide, inte aktuell",  skriver Luisa-Maria Spoo, talesperson på tyska närings- och klimatdepartementet, i ett mejl till tidningen.

26/9

Klockan 14.55:

Northvolt utreds för arbetsmiljöbrott efter en dödsolycka, enligt Norran. En explosion i november 2023 ledde till att en 25-årig tekniker senare avled. Bolaget delges nu misstanke om grovt vållande till annans död. Förhör med företaget planeras inom kort efter att Arbetsmiljöverket anmälde händelsen till polisen.

Klockan 10.40:

Storägaren Harald Mix planerar att investera mer i Northvolt och kallar kritiken från debattörer för "svartmålning". Läs mer i Impact Loops artikel här.

Klockan: 07.01:

Experter är osäkra om Northvolt kan klara en rekonstruktion, rapporterar Di. ”Det är 50/50”, säger rättsvetenskapsprofessor Marie Karlsson Tuula och hänvisar till bolagets svaga lönsamhet. Advokat Guy Lofalk menar att Northvolts brist på lönsamhet gör det svårt att övertyga en domstol medan Christian Andersch anser att en rekonstruktion är en drastisk sista utväg.

24/9

Klockan 12.45:

Regeringen har sjösatt en krisgrupp med statssekreterare för att hantera Northvolts varsel, rapporterar Di. Gruppen, ledd av näringsdepartementet, ska samordna insatser efter gårdagens besked om stora uppsägningar. ”Inga ekonomiska stöd eller räddningspaket från statens sida är aktuella”, säger en regeringskälla till tidningen.

Klockan 08.00:

Northvolts storägare Harald Mix uttrycker fortsatt förtroende för bolaget trots varslet om 1 600 uppsägningar, skriver SvD.

”Jag har fullt förtroende för Northvolts ledning och stöttar dagens beslut som tyvärr innefattar omfattande neddragningar,” säger Harald Mix.

Han betonar vikten av att säkra leveranser och produktionstakten i Skellefteå.

”Allt fokus bör nu ligga på att säkerställa leveranser till bolagets kunder, att fortsätta att öka produktionstakten i de första 16 GHw i Skellefteå samt att säkerställa bolagets finansiering", säger han.

23/9

Klockan 13.00:

Northvolt meddelar att 1 600 personer kommer att sägas upp och att den planerade expansionen stoppas. Läs mer i Impact Loops artikel här.

Klockan 11.45:

Vd Peter Carlsson har kallat personalen till ett extrainsatt möte, rapporterar P4 Västerbotten. Mötet, som kommer ske under måndagen, kan handla om allt från investerare till en möjlig nedläggning, enligt IF Metalls huvudskyddsombud.

Han kommer att genomföra en intervju med Norran strax efter mötet.

Klockan 08.14:

Northvolts anläggning i Skellefteå har byggfel som lett till läckor av lösningsmedlet NMP, rapporterar SVT. Minst fyra anställda har förts till sjukhus efter exponering. Enligt Kemikalieinspektionens Bert-Ove Lund visar detta på en farlig exponering av ämnet, som är reproduktionstoxiskt. Northvolt hävdar att anläggningen är anpassad för kyla. EU har infört begränsningar för att skydda dem som arbetar med NMP.

Tidigare händelser:

Svenska staten kommer inte att rädda Northvolt

Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Janine Alm Ericson har tidigare öppnat för att staten ska rädda företaget och visa från politikens sida att den gröna omställningen måste fortsätta. På en pressträff i måndags sa däremot statsminister Ulf Kristersson att det inte är aktuellt för svenska staten att gå in och bli delägare och att ansvaret för Northvolt ligger hos bolaget själva och deras ägare.

Kapitaltillskott

Än så länge är det oklart om Northvolt kommer att få kapitaltillskott från sina ägare. De två största ägarna, tyska biljätten Volkswagen och den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs, har fortfarande inte bestämt sig, rapporterar Sveriges Radio. Det är därmed oklart hur en nyemission skulle se ut, vilket gör det svårt för andra ägare att ta ställning. Volkswagen har uttalat sitt fortsatta stöd för bolaget men säger inget om ett eventuellt kapitaltillskott.

Rapport om sabotage från Kina

Enligt uppgifter till bloggen Cornucopia har den kinesiska leverantören Wuxi Lead Intelligent Equipment saboterat tillverkningen genom att ha sålt tillverkningsmaskiner med bristfällig dokumentation och ”odokumenterad teknik som kan misstänkas användas för fjärrkontroll från Kina.” Det spekuleras i att anledningen till det påstådda sabotaget är att Kina ska kunna köpa upp konkursboet och driva det vidare för att på så sätt kringgå EU:s tullar på batterier.

Stänger sitt forskningscenter i San Francisco

Förra månaden blev cirka 200 anställda i USA uppsagda efter Northvolts beslut att fokusera sina forskningsinsatser till sin anläggning i Västerås. Anläggningen i San Francisco utvecklade teknologi för litiumbatterier och drevs av den amerikanska startupen Cuberg, ett helägt dotterbolag som förvärvades av Northvolt 2021.

Kunderna som stannar - och en som lämnar

Northvolt har tagit emot ordrar på totalt 55 miljarder dollar från nyckelkunder, inklusive BMW, Scania, Volvo Cars och Volkswagen. För en tid sen blev det känt att BMW bryter avtalet värt 2 miljarder euro på grund av förseningar och kvalitetsproblem. Nu meddelar Scania och Volkswagen att de står fast vid att använda Northvolt som enda batterileverantör trots de senaste produktions- och leveransproblemen som även skapat förseningar för Scania.

Totalstopp för utgifter på Northvolt

Under fredagen gick det ut uppgifter internt inom Northvolt om ett totalstopp för alla utgifter i samtliga länder. Något som skapade oro bland de anställda om de kommer att få betalt i slutet av månaden. Northvolts kommunikationschef bekräftade dock till tidningen Norran att lönerna kommer att gå ut som planerat.

Allt fler räkningar går till Kronofogden

Ett flertal underleverantörer har vänt sig till Kronofogden för att få betalt. Det rör sig om 121 miljoner kronor enligt en granskning som SVT Nyheter gjort. Northvolts kommunikationschef Matti Kataja har kommenterat att de arbetar hårt för att granska och se till så att de har kontroll på sina fakturor vilket kan leda till att det går över betalningstiderna. Många av ärendena hos Kronofogden har avskrivits men 46 ärenden på totalt 60 miljoner kvarstår.

Gemensamma projektet i Portugal är också försenat

Northvolt och det portugisiska olje- och gasföretaget Galp tillkännagav 2021 ett gemensamt projekt kallat Aurora. Det är tänkt att bli Europas största och mest hållbara litiumkonverteringsanläggning med en årlig produktionskapacitet på upp till 35 000 ton litiumhydroxid årligen från och med 2026. Nu skjuts projektet upp rapporterar Sifted.

I ett dokument från den Europeiska investeringsbanken (EIB), som överväger en investering på 825 miljoner euro i den portugisiska anläggningen, och som släpptes i mars, meddelas att projektet skjuts upp till 2028. I ett uttalande sade Galp att de fortfarande är engagerade i projektet, men att tillgången till nationella och europeiska bidrag inte är garanterad, vilket har bidragit till förseningarna.

Inte den enda batteritillverkaren som har problem

I juni meddelade Automotive Cells Company, som ägs av Stellantis, Mercedes-Benz och TotalEnergies, att de stoppar byggandet av två av sina tre planerade europeiska gigafabriker. Även det kinesiska bolaget SVOLT, som planerat att bygga två fabriker i Tyskland, meddelade att de stoppar en av fabrikerna som var planerad att byggas utanför Berlin. Samtidigt, dras de med förseningar vid sin anläggning i Saarland. Den amerikanska batteriutvecklaren Ionic Materials stängde i juni ner sin verksamhet som lockat investerare som Renault, Nissan and Mitsubishi.

Reviderad tidsplan för fabriker i Kanada och Tyskland

Paolo Cerutti, VD för Northvolt North America, har sagt till Reuters att de inte gör några några nedskärningar vid anläggningen i Kanada och att de fortsätter att rekrytera för de tjänster som ligger ute. Däremot kommer det att bli en reviderad tidsplan för fabrikerna i Kanada och Tyskland. Eventuella revideringar kommer att bekräftas till hösten.

I juni publicerade Impact Loop följande summering, som vi låter ligga kvar i artikeln för den som vill ha mer bakgrund:

De ekonomiska utmaningarna

Northvolt har stött på ekonomiska problem med en förlust på 11 miljarder svenska kronor under årets första nio månader, påverkat av höga kostnader för metallinköp och betydande nedskrivningar. Försäljningen minskade också med 13 procent jämfört med föregående år.

Produktionskapaciteten

Vid fabriken i Skellefteå har endast en minimal del av den totala kapaciteten, fem promille av 16.000 MWh, använts vilket starkt påverkat företagets leveranser av battericeller och deras totala prestanda.

Inställda fabriksplaner

Planerna på en ny fabrik i Borlänge har skrinlagts, och marken där fabriken skulle byggts ska säljas av. Northvolt planerar istället att förflytta produktionen av katodmaterial till Tyskland.

Upphävt avtal med BMW

BMW har avbrutit ett avtal värt 2 miljarder euro med Northvolt på grund av förseningar och kvalitetsproblem, vilket lett till att BMW vänder sig till andra leverantörer för sina batteribehov.

Arbetsmiljö och säkerhet

Tre dödsfall har inträffat bland de anställda på fabriken i Skellefteå, vilket har lett till ökad oro för arbetsmiljön och ytterligare negativ publicitet. Dödsfallen utreds och enligt Northvolt tyder inget i nuläget på att de är kopplade till fabriken.

Sjukskrivning hos ordföranden

Samtidigt rapporterar Dagens Industri att bolagets ordförande Jim Hagemann Snabe varit sjukskriven sedan februari, något som bolaget inte kommunicerat publikt.

Offentlig finansiering och debatt

Northvolt har erhållit betydande offentliga medel, uppskattningsvis 88 miljarder kronor. Detta har väckt debatt kring den offentliga riskexponeringen och frågor om den privata nyttan av investeringarna.

Kapitalsökning

För att hantera ökade kostnader och undvika en ekonomisk kris, behöver Northvolt söka ytterligare finansiering för att stabilisera sin ekonomi.

Källor: Sifted, Carscoops, Electrive, Aftonbladet, Dagens Industri, Sveriges Radio, Norran.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.