Just nu

Matsvinns-bolaget växer som en raket i det tysta: "Sitter inte vid Stureplan"

Christian Pettersson och Morgan Kroon, Mealmakers. Foto: pressbild.

Genom att koppla ihop producenter och importörer av livsmedel med restauranger har Uddevalla-bolaget Mealmakers växt kraftigt och vänt till vinst. <br><br>Nu berättar medgrundaren och vd:n Christian Pettersson om:<br><br> → Hur man kunnat dubbla omsättningen och vända till vinst<br> → Varför affärsmodellen är så gynnsam: "Svårt för en konkurrent att göra en copy paste"<br> → Varför de inte syns i affärsmedia

Chefredaktör

Säg "matsvinn" och de flesta i impact-världen tänker på konsumentappar som svenska Karma eller danska Too good to go.

Men det finns också en svensk doldis som verkar inom nischen: Mealmakers, där grundarna Christian Pettersson och Morgan Kroon byggt en plattform för leverantörer som Orkla och Findus att lägga upp mat som de vill sälja. Därefter kan restauranger och storkök inom framförallt kommunen köpa mat till lägre kostnad.

“Vi startade precis innan pandemin, men vår modell innebar att vi kunde ta oss igenom det och jobba med bland annat kommuner som var öppna under den tiden. Det gav oss en grund att växa från som vi har förvaltat väl under de här åren", sa Christian Pettersson när Impact Loop intervjuade honom i höstas.

Han var också säker på att företaget skulle växa kraftigt:

"Vi går som tåget och ser att vi kommer att dubbla vår omsättning under 2023."

Ökat mer än 70 procent

Hur har det då gått, undrar du nyfiket? 

När årsredovisningen för 2023 landade hos Bolagsverket kastade vi oss självklart över siffrorna, och se där – nästan i mål! Från 5,9 miljoner 2022 till 10,1 miljoner kronor 2023. 

Dessutom har resultatet (före räntor och skatter) gått från minus en halv miljon till plus 400 000 kronor. På sista raden landar man på plus minus noll.

När vi pratar med Christian Pettersson igen och frågar varför det gått så bra svarar han:

"Dels är det tuffa tider och inflation, vilket innebär tajtare budgetar för våra kunder. Så förutom att de vill göra en insats för klimatet så har det blivit ännu mer aktuellt för dem att hålla nere sina inköpskostnader."

“Sen tar det lång tid att komma i mål med en kund – det kan ta ett år från de första diskussionerna till integration. Men när man väl är där så rullar det på. Nu känner jag verkligen att vi är riggade för en rejäl tillväxt framåt.”

Har ni inga konkurrenter? 

“Just för att det är en lång startsträcka så är det ganska svårt för en konkurrent att göra en copy paste. Det hade i alla fall inte jag vågat mig på, haha! Ta Göteborgs stad som har en upphandlingsperiod på två år, då är det egentligen bara vi förutom deras ordinarie livsmedelsleverantör som får sälja till dem. Idag har vi 80 till 90 leverantörskonton kopplade till oss vilket är majoriteten av alla stora leverantörer som finns i Sverige.”

Du sa i förra intervjun att ni kunde vara fem anställda på en omsättning på 100 miljoner, tror du fortfarande det?

“Det tror jag faktiskt. Eller jag är ganska övertygad om det. Ett slitet ord i dessa tider är ‘light asset’ och det är verkligen vi. Vi är fortfarande bara två anställda.”

Ni har tidigare tagit in 3 miljoner kronor i kapital och i förra intervjun sa du att ni hade dialog med investerare, ska ni ta in nytt kapital?

“Vi tänker växa organiskt här i Sverige och inte ta in pengar till det. Det får ta den tid det tar. När hela kapitalmarknaden ser ut som den gör så är det en styrka för oss att stå på egna ben. Sen är det många investeringsbolag som följer oss och är väldigt intresserade av vad vi gör. Vi tänker att vi vill ha en bra dialog med rätt investerare inför när vi ska ut på en ny marknad, då kan vi ta in kapital till det.

Ni är lite av en doldis i affärsmedia, varför?

“Det handlar nog om att vi inte är ett Stockholmsbolag och vi sitter inte vid Stureplan. Sen kommer vi inte från en akademisk bakgrund. Jag jobbade tidigare som key account på Orkla och min kollega har startat cafékedjor. Så det handlar väl också om att vi inte är i den loopen med de kontakterna som krävs."

Hur kommer det se ut i år tror du?

"Nu i januari och februari har vi nästan lika hög tillväxt som förra året, så vi kommer nog att dubbla i år också."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.