Sommardeal! ☀️ Läs gratis hela sommaren när du skaffar ett medlemskap.
Vi kör!
Konkurser

Skulle få oss att panta take away-lådan – nu går &Repeat i konkurs: "Marknaden har inte utvecklats"

Ilkka Puikknen, vd för &Repeat. Foto: pressbilder.

Impact-bolaget &Repeat, vars affärsidé bygger på att panta takeaway-förpackningar, begärs i konkurs. "Efter ett noggrant övervägande och utforskande av alternativen så hade vi inget annat val", säger bolagets vd Ilkka Puikkonen till Impact Loop.

Redaktör och reporter

Det cirkulära bolaget &Repeat grundades 2020 med syftet att världens 100 miljarder engångsförpackningar skulle ersättas av ett återanvändbart förpackningssystem. Konkret skulle kunderna handla på ställen som hade &Repeats förpackningar och sedan panta dessa, i utbyte mot poäng.

Nu begärs bolaget i konkurs, något de själva meddelade på sin Linkedinsida under onsdagen.

"Vi beklagar att behöva informera er om att &Repeats resa har kommit till ett slut. Hela vägen fram till denna dag har vi haft en stark förhoppning om att vi skulle kunna lösa vår ekonomiska situation", skriver bolaget där (Impact Loops översättning).

Gick samman med konkurrent

I augusti förra året gick bolaget samman med den finländska konkurrenten Kamupak, och i samband med det valde grundaren och tidigare vd:n Tor Espen Steinvik att lämna bolaget. Då skrev han en krönika för Impact Loop om sina lärdomar, som finns att läsa här.

Tor Espen Steinvik ersattes av Kamupaks Ilkka Puikkonen som varit vd sedan dess. När Impact Loop når honom är han, föga förvånande, besviken över situationen.

"Det är naturligtvis en sorglig dag. Efter ett noggrant övervägande och utforskande av alternativen så hade vi inget annat val än att ansöka om konkurs. Vi hoppades kunna avsluta den finansiella process som vi arbetat med under de senaste månaderna men nu står det klart att vi inte har fått in de medel som behövs", säger han.

Utebliven effekt av nya lagen

Bolaget har enligt vd:n inte fått det uppsving som man räknat med i och med den nya returlagen (läs mer om den här).

"Marknaden i Sverige har inte utvecklats som förväntat sedan lagstiftningen trädde i kraft i början av 2024", säger han.

När &Repeat gick samman med Kamupak talades det om att bli framgångsrika genom att äga hela kedjan, varför har det inte fungerat?

"Det finns flera anledningar till det. Vi kommer att analysera det vidare och återkomma med vad vi kommer fram till."

Är marknaden inte redo för den här typen av cirkulära affärsmodeller?

"Det är ett paradigmskifte att gå från linjär ekonomi till cirkulär ekonomi. Våra samhällen är uppbyggda kring engångskultur vilket gör skiftet väldigt svårt. Utmaningen ligger också i konsumenternas anpassning och besväret med att 'gå den extra milen' för att återvinna engångsförpackningar eller returnera återanvändbara förpackningar. Vi måste göra cirkularitet till en vana för att kunna skala upp det."

År 2022, innan sammanslagningen, omsatte &Repeat 7,7 miljoner kronor och gjorde ett minusresultat på -18 miljoner. Några siffror för 2023 är inte offentliggjorda.

Sedan starten har bolaget tagit in över 60 miljoner kronor i kapital.

Dela artikeln:

Läs gratis hela sommaren!*

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
*Gäller nya prenumeranter. Du läser helt gratis t.o.m 31 juli 2024 – därefter förnyas din valda prenumeration till ordinarie pris såvida du inte sagt upp den innan.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs gratis hela sommaren!*

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
*Gäller nya prenumeranter. Du läser helt gratis t.o.m 31 juli 2024 – därefter förnyas din valda prenumeration till ordinarie pris såvida du inte sagt upp den innan.