Sommardeal! ☀️ Läs gratis hela sommaren när du skaffar ett medlemskap.
Vi kör!
I SAMARBETE MED SPP

Han har byggt ett miljardbolag på sol – nu drar han igång nästa stora satsning

Erik Martinson, grundare av Svea Solar. Foto: press.

‍För tio år sedan grundade Erik Martinson solcellsföretaget Svea Solar tillsammans med studiekompisen Björn Lind. Idag lämnar han över vd-posten för sitt miljardbolag – för att rulla ut nästa stora, globala satsning.<br><br>I en intervju med Impact Loop berättar Erik Martinson om nya resan, misstagen och lärdomarna – och varför företagets 1 200 anställda tar av sig skorna när de kommer till jobbet.

Erik Martinson tar emot i strumplästen. Bakom honom på kontoret på Sankt Eriksgatan i Stockholm tronar rader av hyllor med skor huller om buller.

“Vi har en ‘no shoe policy’”, förklarar Charlotte Olsson, Svea Solars globala kommunikationschef, och ler åt sina svarta kängor som skvallrar om en tyst protest.

Vi ska återkomma till varför skorna ska av, men det märks att Erik Martinson är märkbart förtjust i policyn.

”Vi hade ett gäng investment bankers här och vi sa att de fick ta av sig skorna. Sex av dem gjorde det medan den sjunde såg tveksam ut. När han till slut tog av sig skorna kunde man se ett stort hål i strumpan. Jag sa: ‘Det där hade du inte räknat med!’”, minns han glatt på vägen till konferensrummet där vi ska sitta.

Han och medgrundaren Björn Lind grundade Svea Solar för tio år sedan. Nästan 1200 anställda och 2,7 miljarder i omsättning senare är Svea Solar ett av Sveriges få impact-bolag som skalat till den storleken.

”Vi har vuxit väldigt kraftigt. Jag tror att vi är topp tre i Europa inom sol”, säger Erik Martinson.

Erik Martinson och Björn Lind som grundat Svea Solar. Foto: press.

Nobbad av Tesla

Vid tillfället för intervjun har han ännu inte meddelat att han lämnar över vd-posten till Mattias Ringqvist, styrelseledamot i bolaget sedan i januari och tidigare vd för bolag som Recover Group och Verisure.

Vi får återkomma även till det. Först måste vi hoppa tillbaka till över tio år i tiden, då Erik Martinson och Björn Lind pluggade till ingenjörer på Linköpings universitet. Parallellt sökte Erik Martinson jobb. Bland annat som Sverigechef på Tesla – fem gånger.

”Till slut sa de att de ville ha någon med universitetsexamen och som jobbat tio år inom bilindustrin.”

Han började plugga i dubbel takt och hade sin examen i industriell ingenjörsvetenskap och företagsledning till slutet av 2013. Det var dock svårare att fixa tio års bilerfarenhet på två månader, så det blev inget av med Tesla-jobbet.

I stället började parhästarna att fokusera på omställningen mot grön energi. Första tanken var att utveckla en affärsidé inom vindkraft.

”Jag minns att jag och Björn tittade på varandra och sa: ”Har du 30-40 miljoner till ett vindkraftverk?” ”Näe, och inte jag heller”, berättar Erik Martinson.

Istället riktade de blicken mot sol, och specifikt solceller. Ett område som inte var speciellt utbyggt i Sverige – men där det fanns stor tillväxtpotential.

”Vi var inte unika med att göra den prognosen för tio år sedan. Men det folk inte gjorde var att stanna upp och tänka efter vad en sådan prognos innebär. Det är som med artificiell intelligens i dag. De som startar AI-företag är de som både förstår vad det innebär och som agerar på det”, säger Erik Martinson.

Mattias Ringqvist, styrelseordförande och ny vd för Svea Solar och tidigare vd för Verisure. Foto: Anna Hållams

CSN som finansiär

Efter att duon lämnat in sitt examensarbete åkte de raka vägen ned till Tyskland för att träffa potentiella solpanelsleverantörer.

”Många är samma leverantörer som vi har i dag. Vi åkte dit och de som var dumma nog att ta emot två studenter gjorde en bra affär.”

Björn och Erik sålde, monterade och styrde hela skutan själva.

”Första åren hade vi CSN som finansiär kan man säga”, säger han.

Först 2020 gjorde Svea Solar sin första riktiga finansieringsrunda, med bland annat riskkapitalbolaget Altor som investerare. I dag äger Altor strax under en tredjedel av företaget. De båda grundarna Björn och Erik delar på en lika stor andel.

Foto: press

Från startup-grundare till miljard-vd

Tillväxtresan har gått fort. Idag säljer Svea Solar inte bara solceller till villaägare, utan även batterier (där producerad solel kan sparas till senare), laddboxar för elbilar, samt uppkoppling mot virtuella kraftverk för att kunna sälja vidare el till elnätet. De finns på sju marknaden i Europa, men verksamheten är än så länge bara lönsam i Sverige.

Vad är nycklarna för att gå från ett litet entreprenörsdrivet bolag till ett miljardbolag?

”Man får börja med grundarna. Ledningen i ett bolag måste vara på den nivån så att man klarar att ta många steg. Som ingenjör kanske man tänker att ’om jag sätter många smarta personer i ett rum så blir det bra’. Men om man verkligen vill skala upp bolaget behöver man bra ledare”, svarar Erik Martinson.

När företaget växer gäller det också att hitta en bra balans mellan ”doers” och ledare i bolaget, menar han.

”Det bästa du kan ha i ett bolag är riktigt bra ledare som har riktigt bra doers under sig. Men många hamnar i läget att de har massa doers som inte leds tillräckligt bra och då tar man in en massa ledare, som inte heller är tillräckligt bra.”

Vid rekryteringar och affärsbeslut behöver han som ledare både se till nuet och kunna blicka framåt, menar Erik Martinson.

”De bästa entreprenörerna som jag har träffat är de som kan gå in i detalj, samtidigt som de kan ställa sig två minuter senare och rita en femårsplan.”

Erik Martinson, grundare av Svea Solar. Foto: press.

Största misstaget

Lite senare ger han själv ett exempel på det, på frågan om misstag han gjort under resans gång.

”Det är enormt många misstag som byggt det här bolaget”, konstaterar Erik Martinson och tar småningom fram ett specifikt, aktuellt exempel:

”Vi ’overengineered’ vår kundresa. Vi hade superbra kundnöjdhet och så dalade den litegrann. Vi försökte lösa det men då blev vår kundresa för komplex med för många steg.”

Det ledde till ett omtag. Hela ledningsgruppen satte sig och ringde kunder. Vad som framkom var att kundresan blivit för fokuserad på själva processen, medan kundernas behov tappats bort.

”Det är lätt att tänka att man ska bygga en perfekt process för kundkontakter i tio steg och att allt ska funka. Men det kunden vill ha är en känsla av närhet. Du vill kunna ringa Robert (som du vet vem det är) om det blir något problem.”

Idag kommunicerar man tydligare med kunderna om till exempel en installation blir förflyttad – och vidare har de lättare att få kontakt med rätt personal.

”Jag vill hävda att det här var ett misstag vi gjorde som kunde ha gått väldigt illa.”

Solenergi ”en game changer”

Nu kommer vi tillbaka till varför Erik Martinson byter ut sig själv som vd. Planen är att ta nästa steg med den helhetssatsning på förnybar solenergi som man redan börjat rulla ut, en satsning han nu själv kommer att fokusera helhjärtat på i en ny roll.

“Vi har tittat på marknaden och ser en stor möjlighet att lösa hela kundernas elbehov med ‘energy-as-a-service’. Det är en jätteresa att göra i Europa, men om vi ska vinna krävs fokus. Samtidigt har jag haft äran att jobba med Mattias Ringqvist ett tag nu och känner att det är helt rätt att han tar över som vd.”

Känns det vemodigt?

“Det är klart att man alltid har funderingar, det här är ju det enda jobb jag haft. Men samtidigt känner jag att vi byggt ett starkt bolag och att det är dags för oss och mig att ta nästa steg.”

Att Erik Martinson tror på solenergi som en viktig framtida energikälla är helt uppenbart. Han menar att solenergi är billigare än vindkraft och kärnkraft och har större kapacitet än vågkraft. Dessutom finns det utrymme för att bygga ut solpaneler.

”Solel går att bygga decentraliserat och där du konsumerar den. Du kan inte slå ett system där du konsumerar el från ditt tak och rakt ned i ditt hus och lagrar i ditt batteri.”

Han har rest sig, i strumplästen, och gör sig redo för att rusa vidare till ett annat möte. Men hur var det med den där “no shoes-policyn” egentligen?

”Det ärliga argumentet var att Björn ville hålla nere städnotan. Det är helt sant. Det var där det började, det var pure business value”, säger Erik Martinson innan han drar vidare.

Om artikelserien

Impact Loop genomför en artikelserie där vi träffar fem entreprenörer med modiga idéer inom impact. Artikelserien är oberoende journalistik men finansieras och görs möjlig av SPP. Syftet är att inspirera och öppna upp för reflektion, för att tillsammans skapa en framtid att glädjas åt.

SPP erbjuder dig, ditt företag och dina anställda tjänstepensionslösningar utifrån era behov. Genom att investera varje krona med omsorg strävar de efter att pensionskapitalet arbetar långsiktigt för en ljus framtid. En ljus framtid för både din ekonomi och planeten.

SPP är en del av Storebrand, en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. Tillsammans skapar vi en framtid att glädjas åt.

Vill du komma i kontakt med SPP och höra mer om hur de kan hjälpa dig och ditt företag? Kontakta dem här.

Dela artikeln:

Läs gratis hela sommaren!*

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
*Gäller nya prenumeranter. Du läser helt gratis t.o.m 31 juli 2024 – därefter förnyas din valda prenumeration till ordinarie pris såvida du inte sagt upp den innan.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs gratis hela sommaren!*

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
*Gäller nya prenumeranter. Du läser helt gratis t.o.m 31 juli 2024 – därefter förnyas din valda prenumeration till ordinarie pris såvida du inte sagt upp den innan.