Från plast till papp – svenska Papershell vill bygga en helt ny industri: "Finns en enorm potential"

I en artikelserie i samarbete med branschorganisationen Teknikföretagen träffar vi den nya tidens teknikföretag.<br><br>Papershell är företaget som lyckats skapa ett helt nytt material genom att pressa återvunnen papp.<br><br>Impact Loop har träffat vd och medgrundare Anders Breitholtz, som vill ta rygg på den stolta svenska industritraditionen.<br><br>"Nu behöver vi inte fler industridesigners. Vi behöver industrialiseringsdesigners", säger han.

Denna artikelserie är ett betalt samarbete ihop med branschorganisationen Teknikföretagen. Läs mer om samarbetet och Teknikföretagen i faktarutan längst ner.
Pressat papper. Det låter varken sexigt eller nyskapande. Ändå har svenska Papershell hyllats av publikationer som Wired, Fast Company och New York Times, samtidigt som man har samarbetat med allt från snowboardåkare till den nya tidens mest innovativa mobilitetsbolag. Mycket handlar om kontext och storytelling.
För 20 år sedan var bolagets vd Anders Breitholtz initiativtagare till Råvara – ett Göteborgsbaserat koncept som efterhand omfattade såväl materialbibliotek som ett fysiskt magasin. Det var en lekfull symbios mellan konst, design, bygg och industri.
Till slut ville jag bara dra ihop ett team, sätta ett material och bygga en industri
Anders Breitholtz medger villigt att han på den tiden "inte kunde någonting" om branschen, men drevs av nyfikenhet och viljan att lyfta fram innovativa exempel i rampljuset.
"Jag var som en musiker som inte kunde läsa noter. Men jag fastnade i den här världen och jobbade så småningom som materialscout. Drivkraften har hela tiden varit att hitta material som är ännu starkare, lättare, miljövänligare och mer cirkulära."
Bakgrunden är möjligen relevant för att förstå fundamentet som Papershell vilar på.
"Jag blev trött på rapporter och workshops. Till slut ville jag bara dra ihop ett team, sätta ett material och bygga en industri. Göra istället för att bara prata."
2018 genomfördes de första testerna tillsammans med designern och sedermera medgrundaren Mathieu Gustafsson. De ville undersöka om man kunde skapa ett hållbart alternativ till glasfiber, aluminium och plastmaterial genom att pressa papper tillsammans med hemicellulosaderivat som bindemedel.
"Ni måste bygga en industri"
Resultatet var nästan oväntat positivt. Provpressningen visade att det gick att skapa ett helt nytt material som inte tog åt sig vatten, trots att det bestod av naturfiber från restprodukter. Ytan blev inte heller kladdig, vilket innebar att det kunde hanteras av produktionsrobotar med sugkoppar.
Anders Breitholtz fick vittring på de signaler som han hade letat efter.
"Jag pratade med Christoffer Carrick, som då var vd för Lignin Industries. Han sa: ’ni måste bygga en industri av det här’. Så det var bara att köra igång."
En styrelse tillsattes, och 5 miljoner kronor i kapital kunde finansiera patent och pilot. 20 miljoner togs in i bolaget, därefter ytterligare 90 miljoner kronor.
"Vi började bygga upp drivlinor och en fabrik. Syftet var att verkligen förstå materialet så att vi kunde sänka den tekniska risken."
Frågan kvarstod: vad kunde man egentligen göra med slutprodukten? De följande åren bestod av ett idogt prototypande i partnerskap med andra innovatörer.
Paper Surf, tillsammans med Vincent Skoglund, blev en blandning mellan snowboard och surfbräda. En designerstol från Arper presenterades på möbelmässan i Milano. Ett samarbete inleddes med elbilstillverkaren Polestar för inredningsdetaljer. Pilotprojekt genomfördes med aktörer som Vidde och Cake. Till och med en fungerande vinylskiva pressades.
"När vi jobbade med de första patenten tänkte vi att någon måste ha gjort det här tidigare. Men snabbt insåg vi att marknaden låg öppen. Vi kan till exempel ersätta fossilbaserad plast i alla produkter som kräver ett skal – som dammsugare, gräsklippare och kretskort, samtidigt som det finns enorm potential inom bygg och inredning."
Utsläppsnegativ process
I dag har bolaget landat i att de första stora kundgrupperna initialt finns inom utomhussport, möbler, byggmaterial och bilindustri.
Livscykelanalyser visar att den hårda pappen kan minska utsläpp med 90 procent om den ersätter fossil plast. Men Papershell vill gå ett steg längre.
"För oss är det viktigt att hålla koll på vad som sker efter att materialet nått sin fulla livslängd. Dessutom får vi en massa spill och restströmmar från vår produktion. Därför gör vi nu biokol för att odla svamp och blandskog. Därmed skapar vi en CO2-negativ produkt."
När vi jobbade med de första patenten tänkte vi att någon måste ha gjort det här tidigare
Samtidigt knackar resiliensfrågan på dörren allt hårdare.
"Ett robust samhälle går hand i hand med hållbarhet och självförsörjning. Därför blir allt från defensetech till kretskort relevant. Vi behöver gifta ihop de här delarna samtidigt som vi jobbar med naturens egen smarthet."
Påfyllning med 100 miljoner
Mot slutet av 2024 tog Papershell in en A-runda på 100 miljoner kronor, och under 2025 finns möjlighet att fylla med ytterligare 50 miljoner.
"Nu har vi tre linor i demoanläggningen och kör serieproduktion. Vi arbetar med utveckling tillsammans med flera kunder parallellt – från att ha tagit betalt för forskning och utveckling kan vi nu äntligen producera och få riktiga intäkter. Det har tagit fyra år. Man blir onekligen ödmjuk inför andra scaleupbolag."
Anders Breitholtz återkommer ofta till symbiosen mellan konst och vetenskap. Det är tydligt att han ser verksamheten i ljuset av en svensk industritradition som riskerar att tappa fotfästet.
"Vi har outsourcat det mesta till Asien samtidigt som vår generation har suttit i workshops. Dessutom börjar de svenska industrialisterna gå i pension. Nu behöver vi inte fler industridesigners. Vi behöver industrialiseringsdesigners."
Om Teknikföretagen
Teknikföretagens 4 500 medlemsföretag står för en tredjedel av Sveriges export och över en miljon arbetstillfällen. Vår uppgift är att stärka våra medlemmars konkurrenskraft och driva den hållbara utvecklingen framåt. Tillsammans med företag över hela landet formar vi teknikbranschens framtid – för vi är tekniksverige.
Syftet med detta samarbete är att hjälpa dig som driver ett teknikföretag med anställda i frågor som du kan behöva svar på, och visa fördelarna med ett medlemskap. Vill du läsa mer om vad vi kan hjälpa dig som arbetsgivare med? Gör det här – och välkommen att kontakta oss.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups