Byt till Impact Loop Europe
x

Fika med Alisha Fredriksson som ska fånga koldioxid på stora fartyg: "Vår första pilot blev väldigt krävande"

Alisha Fredriksson, grundare av Seabound. Foto: privat / pressbild.

Varje fredag tar vi en fika med en aktuell person i impact-branschen. Den här gången blir det iskaffe med klimatentreprenören Alisha Fredriksson, 30, som med sitt Londonbaserade bolag Seabound utvecklar en teknik för att fånga in koldioxid direkt från fartygens avgaser.<br><br>"Jag själv seglade genom Suezkanalen till Mellanöstern för att övervaka testet – väldigt lärorikt!"

Redaktör och reporter

Fånga in koldioxid direkt PÅ skepp, det låter lite galet. Hur föddes idén till Seabound?

"Jag jobbade med ett annat startup-bolag som tillverkade bränsle till fartyg av infångad koldioxid och grön vätgas. Ironiskt nog visste vi inte var vi skulle få tag på den infångade koldioxiden. Då kom insikten – varför inte fånga koldioxiden direkt ombord på fartygen? Det blev startskottet för Seabound: att fånga på plats, sälja för bränsleproduktion och på sikt skapa ett cirkulärt system."

Du heter Fredriksson men talar engelska med mig. Hur ser kopplingen ut mellan dig och Sverige?

"Jag är halvsvensk och halvkinesisk, men växte främst upp i Kanada – därav min nordamerikanska accent. Jag har bott i flera olika länder och är idag baserad i London. Min pappa är svensk, även om jag tror att han föddes i Indien – vi är en ganska kulturellt blandad familj. Mina föräldrar bor numera i Göteborg, som är lite av vårt familjehem".

Kan du enkelt förklara hur Seabounds teknik fungerar?

"Tänk dig en vanlig sex meter lång container. Inuti den finns all utrustning för att fånga koldioxid. Vi installerar containern på fartyget och kopplar motorernas avgaser till den. Där inne finns ett material – kalksten i form av små stenar – som suger upp koldioxiden. Avgaserna släpps sen ut igen – men utan koldioxid. När fartyget kommer till hamn lyfts containern av med vanlig hamnkran. Kalkstenen kan antingen användas som byggmaterial eller så extraherar vi koldioxiden på land och återanvänder kalken."

Har det varit några hinder på vägen?

"Vår första pilot blev väldigt krävande. Vi skulle installera vår lösning på ett fartyg som skulle in i torrdocka. Men schemat flyttades fram flera månader, så vi fick bygga utrustningen på plats i ett turkiskt varv – under tidspress. Den erfarenheten lärde oss hur vi kunde modulera vårt system, så att det nu går att stapla containrar efter behov. Jag själv seglade sedan med fartyget genom Suezkanalen till Mellanöstern för att övervaka testet – väldigt lärorikt!"

Ni är tre år in i er resa. Var står ni idag?

"Vi har bevisat att tekniken fungerar och har precis avslutat vår andra betalda pilot. Nu bygger vi våra första fullskaliga kommersiella enheter, som ska levereras innan årets slut."

Vad innebär "skala upp" för er?

"Det finns omkring 60 000 kommersiella fartyg i världen. Om vi lyckas installera vår teknik på bara 1 procent av dem vore det fantastiskt – ännu bättre om vi kan nå fler. I klimat-tech går påverkan och intäkter hand i hand, vilket gör det extra meningsfullt att växa."

Men är det inte bättre att elektrifiera fartygen?

"Elektrifiering är viktig – särskilt för mindre fartyg, bogserbåtar, färjor och liknande. Men för stora containerfartyg krävs enorma batterier, vilket gör det svårt. Dessutom lever fartyg i 25–30 år, så det är inte realistiskt att byta ut hela flottan. Där kommer vår lösning in – vi kan uppgradera befintliga fartyg och göra dem koldioxidneutrala."

Vad hoppas du på om tio år?

"Jag har ingen konkret plan för 'Alisha vid 40' men jag hoppas att Seabound då är installerat på hundratals – kanske tusentals – fartyg. Om vi lyckas visa att det går att ta sig an stora, svåra problem, så hoppas jag att vi också inspirerar andra att göra samma sak."

Och till sist – vad är din favoritfika?

"Kanelbulle! En klassiker som aldrig slår fel."

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.