Efter Veats konkurs – här är grundarens tio största lärdomar: "Vi kom aldrig riktigt ur vårt eget kök"
Förra veckan kunde Impact Loop avslöja att Veat – som sålde primärt växtbaserad mat i skåp på arbetsplatser – gått i konkurs.<br><br>Nu delar grundaren Andreas Karlsson med sig av sina viktigaste lärdomar av grundstötningen.<br><br>"Vi satt fast i köket", säger han till Impact Loop.
.png)
När Impact Loop når Veats vd Andreas Karlsson har det knappt gått en vecka sedan vi kunde berätta om bolagets konkurs. Han säger att han mår bra "efter omständigheterna".
Faktum är att han redan har bilden klar för sig vad som gick fel – och vad som finns att lära sig av det, vilket han skrivit om på Linkedin.
I en intervju med Impact Loop lägger han ut texten. Den första lördomen: bolaget byggde för långsamt.
"Vi kom aldrig riktigt ur vårt eget kök. Vi blev mer som en större restaurang än ett skalbart matbolag. Vi tog oss aldrig hela vägen till en mer industriell förpackningsmodell med högre grad av automation, särskilt i själva uppläggningsdelen. Och restauranger har ju generellt inte särskilt bra marginaler", säger han till Impact Loop.
Att komma upp i skala är den stora nyckeln för att det ska börja flyga, menar vd:n.
"När du väl har flera hundra, eller till och med tusen, arbetsplatser igång blir marginalkostnaden för att lägga till en ny arbetsplats nästan noll – alltså handlar allt om att få upp volymen", säger han.
Bolaget backades av impact-investeraren Pale Blue Dot – men även en branschaktör i form av brödbolaget Polarbröds venture-arm Polar Ventures.
Andreas Karlsson menar att de borde ha försökt få in flera sådana investerare tidigare.
"I efterhand kan jag känna att vi borde ha tagit dialogen tidigare med industriella partners där det fanns tydliga synergier – både kring produktion och distribution. Där missade vi nog ett par möjligheter."
Han tror inte att ett sjunkande intresse för växtbaserat har något att göra med konkursen – tvärtom.
"I grunden fanns det ett sug efter det vi gjorde. Problemet var snarare att vi höll på för länge under flera år utan att göra tillräckligt stora framsteg. Tractionen kom för sent. Vi satt fast i köket och tog oss aldrig riktigt till nästa nivå."
Det i sin tur ledde till problem med att få in det kapital som krävdes.
"Du måste vara extremt tydlig med strategin och vad du ska bevisa i närtid – det är så du bygger förtroende", säger Andreas Karlsson.
LISTA: Andreas Karlsson största lärdomar (först publicerade på Linkedin)
• Bränn inte pengar utan att bevisa någonting. Vi spenderade mycket under pandemin utan tydliga bevispunkter, vilket gjorde det svårare att resa kapital senare.
• Börja smalt, bredda sedan. Stark traction i ett segment slår svag traction i flera. Vi gick in i mindre arbetsplatser för tidigt – högt svinn och låga marginaler samtidigt som större arbetsplatser gick bra.
• Om du har en verklig differentierare, gå all in. Vi hade kockar i världsklass och en unik produkt, men berättade inte historien tillräckligt bra och investerade inte nog i varumärket.
• Marknader med låga marginaler kräver skala. Färdigmat fungerar bara när volymerna pressar ner kostnaderna – och vi nådde aldrig den skala som krävdes för konkurrenskraftiga priser.
• Förstå vad kunderna värderar – och är beredda att betala för. Vår extrema färskhet stämde med vårt varumärke men skadade marginalerna mer än vad kunderna förmodligen brydde sig om.
• Spela bara fundraising-spelet om du faktiskt är i position att göra det. Fomo funkar när du har traction och tid, men med affärsänglar och kort runway vinner transparens över taktik.
• Ständig kapitalanskaffning dödar det långsiktiga tänkandet. År av nonstop fundraising drev in oss i överlevnadsläge med en krånglig ägarbild och investerare som väntade på varandra. Så här i efterhand hade det kanske varit bättre att starta om med en mindre grupp troende – men att vända ryggen åt tidiga supporters kändes inte som ett alternativ.
• Var brutalt ärlig kring kapitalbehovet. Vi tog konsekvent in för lite pengar, vilket begränsade vår "execution" och gjorde varje nästa runda svårare – en självförvållad spiral.
• Grundaruppoffringar har en gräns. Att vi nästan inte tog ut någon lön förlängde runway, men ökade pressen och minskade vår förmåga att ta klara, strategiska beslut.
• Håll investerarna nära. Korta, ärliga månadsuppdateringar slår putsade rapporter. Sockra inte sanningen – och använd dina investerare även när du inte behöver pengar.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups





















.jpg)





