Efter pivotering och nytt namn – biltvätten som sparar vatten tar in nytt kapital: "Omstart"
Efter att det Bonnier-backade, miljövänliga biltvättsbolaget Woshapp gjort en omstart för ett och ett halvt år sedan har det vänt uppåt.<br><br>Under nya namnet Zivi har omsättningen ökat och resultatet stärkts rejält. Dock har värderingen sänkts när bolaget nu tar in nytt kapital.<br><br>"Idag står vi starkare än någonsin med en tydlig plan för lönsam tillväxt", säger vd Kujtim Salihu till Impact Loop.
.png)
Historien om Zivi har oväntat mycket att göra med hockey. En av medgrundarna är nämligen förra NHL-proffset Mark Owuya och en tidig investerare och styrelseledamot är Mathias Weinhandl, en annan före detta hockeyspelare som i dag är en aktiv ängelinvesterare inom impact.
Men det är inte sport i fokus för bolaget som varit igång sedan 2016 – istället handlar det om ett nytt och vattensparande sätt att tvätta bilar.
"Vi använder vårt eget rengöringsmedel – enkelt uttryckt sprayar vi på, torkar av, både invändigt och utvändigt. All utrustning är mobil och batteridriven. Smutsen som fastnar i dukarna tar vi tillbaka, tvättar i ett slutet industriellt system och återanvänder dem", säger bolagets vd Kujtim Salihu till Impact Loop.
Resultatet blir enligt bolaget en biltvätt som ger 99,8 procents vattenbesparing och omkring 99,5 procent lägre koldioxidutsläpp än en vanlig "vattentvätt".
Omstart med nytt namn
Men resan har inte varit spikrak. För ett och ett halvt år sedan gjorde bolaget en omstart – i syftet att vända till vinst. Man pivoterade från privatkunder till företagskunder och bytte därefter namn från Woshapp till Zivi.
Omstarten verkar ha lönat sig. Nettoomsättningen landade på 42 miljoner kronor 2024 – en tillväxt på 12 miljoner kronor. Samtidigt landade resultatet på ett svagt minus – klart bättre än året innan då man gick back med 16,6 miljoner.
Tar in kapital till sänkt värdering
Nu tar Zivi in 8 miljoner i nytt kapital från befintliga ägare som investeringsbolaget CSB Capital och mediejätten Bonniers investeringslåda Bonnier Capital. Värderingen har dock sänkts kraftigt under åren – från 119 miljoner kronor 2021 till 27 miljoner i år, något som Kujtim Salihu förklarar med just omstarten.
"Jag gick själv in med ett rejält belopp på ungefär de här nivåerna (den tidigare högre värderingen, reds anm). Ytterst är det kapitalmarknaden som sätter priset", säger han och tillägger:
"Värderingen är samtidigt en ögonblicksbild, vi bygger Zivi för att bli nummer ett i vår kategori och vi gör det med ett långsiktigt perspektiv. Idag står vi starkare än någonsin med en tydlig plan för lönsam tillväxt."
Idag står vi starkare än någonsin med en tydlig plan för lönsam tillväxt
Nya kunder i bilhandlare
Faktum är att bolaget i närtid gjort ännu en pivotering – eller snarare iterering. Bolaget har breddat sin B2B-försäljning från "fleets", det vill säga större flottor av fordon, till att även arbeta direkt med bilhandlare. Där finns en stor marknad att förändra, enligt Kujtim Salihu.
"Inom det segmentet arbetar vi med fullt mobila team som cyklar eller åker kollektivt – medan våra konkurrenter fortfarande kör ut med ångbilar. Inom bilhandeln finns det faktiskt ingen i världen som gör exakt det vi gör. Och med tanke på hela debatten om vattenbrist i Stockholm just nu är det extra relevant", säger han.
Blivit mer stabila
Trots fokus på lönsamhet kommer Zivi att visa ett negativt resultat 2025, vilket enligt Kujtim Salihu beror på investeringar.
"Under året har vi tecknat kollektivavtal och vi har även blivit ISO-certifierade, så vi har säkrat upp saker för att bygga bolaget vidare. Vi har blivit mer stabila, närmar oss hundra anställda och går från att vara en scaleup till ett mer etablerat bolag. En del av pengarna går till även till vår nya SaaS-plattform."
Istället är det nästa år man räknar med att gå plus.
"2026 ska vi visa plusresultat och 2027 ett bra överskott. Då når vi den kritiska massa där bolaget står på egna ben", säger Kujtim Salihu.
Hur ska ni nå dit?
"Vi behöver växa med befintliga kunder, men också expandera till nya – i Sverige, Norge och Danmark där vi finns i dag. Marknaden är enorm. Den adresserbara marknaden i Norden uppgår till cirka 14 miljarder kronor, om man tittar på de kundsegment vi verkar inom".
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups