Cirkularitet

Från becksvart till rekordår – nu tar elbilshandlaren in kapital: "En berg- och dalbana"

Patrik Illerstig, vd på Carla. Foto: Carla

Det började becksvart men slutade på topp. Carla, som säljer begagnade elbilar, har haft ett riktigt berg- och dalbaneår. Nu tar de in kapital för att klara sig till lönsamhet – något som enligt grundaren väntar senare i år.

Reporter

Carla var tidigt ute med att se potentialen i begagnade elbilar, och har byggt upp en effektiv infrastruktur för att kunden enkelt ska kunna klicka hem sin nya livskamrat på nätet.

Nu har bolaget tagit in 62,5 miljoner kronor i kapital. När Impact Loop når Patrik Illerstig är han ärlig med att det var ett nödvändigt tillskott för att främja fortsatt ekonomisk trygghet, snarare än som en del i någon aggressiv expansionsplan.

”Det är en nyemission från våra befintliga ägare, som ett sätt att trygga lönsamheten.”

På ägarlistan återfinns bland andra Bonnier, Luminar, Inbox Capital, Filian Capital och Black Eyes-fonden.

Med lite vårsol, räntesänkningar och lägre elpriser kan det bli ett riktigt bra år

Becksvart vid årsskiftet

Patrik Illerstig beskriver 2023 som ”en berg- och dalbana”. Men omsättningen har ändå växt kraftigt – från 423 miljoner kronor 2022 till 665 miljoner kronor 2023. Förlusten ökade dock något från minus 98 miljoner till 129 miljoner kronor.

”Årsskiftet 2022-2023 var becksvart. Vi såg priskorrigeringar på elbilar, med stort utbud och minskande efterfrågan. Priserna gick ner med 20 till 25 procent på ett halvår. April till oktober var bättre, med prisstabilisering och ökande efterfrågan, medan november-december var trögt på grund av räntor och inflation”, säger han.

Däremot ser han ljust på 2024. Det verkar som att proppen gått ur.

”Vi ser en tydligt ökad efterfrågan, och februari har varit 120 procent bättre än förra året. Med lite vårsol, räntesänkningar och lägre elpriser kan det bli ett riktigt bra år. Min ambition är att vi ska bli lönsamma på månadsbasis under andra halvåret 2024. Sen satsar vi på helårsvinst 2025.”

Ökande efterfrågan är bara en del av anledningen till den hoppfulla inställningen. Carla har dessutom arbetat hårt med att förfina sina processer, och har krympt kostnadskostymen genom operationella förbättringar, smartare marknadsföring och nedskärningar i personalstyrkan.

97 procent av bolagets intäkter kommer från inköp och försäljning av begagnade bilar. Sedan nio månader tillbaka har man också sjösatt ett B2B-ben, där Carla hjälper andra aktörer att sälja bilar på kommission. Det finns även ett affärsområde som erbjuder biltillverkare och leasingbolag möjligheten att upcycla sina bilar inför försäljning.

Vad är det som går bäst hos er just nu?

”Den senaste tiden har det varit laddhybrider och elbilar i det lägre prissegmentet. Men nu under februari har vi sett att Tesla-köpen har tagit fart. Så det kanske säger något om att det börjar vända.”

De tre stora hindren har varit att det är för nytt, för dyrt, och för mycket oro kring laddningen

Ljuset i tunneln

Sverige har historiskt knappast legat i framkant när det gäller laddinfrastruktur, vilket av naturliga skäl är en stor riskfaktor när privathushåll ska välja sin nästa bil. Utvecklingen går nu snabbt framåt – bara från januari till november 2023 ökade antalet svenska snabbladdare med 70 procent, från 2 500 till 4 300.

Patrik Illerstig ser att trösklarna för elbilsköp successivt håller på att slipas ner.

”De tre stora hindren har varit att det är för nytt, för dyrt, och för mycket oro kring laddningen. Alla tre börjar försvinna som hinder för utvecklingen. Det blir billigare, enklare och tryggare att skaffa elbil.”

Generellt ser han en välkommen mognad i hållbarhetsarbetet.

”För några år sedan var det mycket prat om hållbarhet, med en hel del dyra insatser. Nu är man betydligt mer kostnadsmedveten, men det är kul att se att såväl privat kapital som stora bolag satsar mer på hållbarhet igen. För mig är den långa trenden solklar, trots att det ibland blir hack i kurvan. Ljuset i tunneln är att den här positiva utvecklingen fortsätter.”

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.