DEBATT: Ingen "kan" AI – därför är det nödvändigt att börja jobba med det
En ny rapport från MIT Media Lab visar att 95 procent av företags AI-projekt inte visar någon mätbar positiv effekt, samtidigt som den lilla andel som lyckas fokuserar på back-officefunktioner snarare än sälj och marknadsföring. Här behövs ett mer modigt ledarskap, skriver Kathrine Hogseth, vd på konsultbolaget CRMK.
Höstens första kyliga dagar har passerat och vi är många som tar oss an årstiden med energin som lagrats under sommarledigheten. Uttrycken för det är många: tjejnyår, annual planning, terminsstart – och möjligheterna känns än så länge oändliga.
Men för oss som just nu ägnar mycket tid åt att tänka på AI kopplad till affärsnytta, finns fog för eftertanke. I början av sommaren var digitalisering och AI ett dominerande ämne i Almedalen, men som många gånger tidigare var mycket av innehållet högtflygande och diffust. I diskussionen i stort, inte bara på Gotland, är fokus fortfarande på hur individen ska kunna bli mer effektiv med AI. Få organisationer har gått vidare till konkreta projekt i större skala och det i sin tur gör att det är ont om siffersatta resultat på vad man faktiskt vinner och sparar i verksamheten.
Få organisationer har gått vidare till konkreta projekt
Att många trampar vatten eller trampar snett får också stöd i en ny rapport från MIT Media Lab som visar att hela 95 procent av företags AI-satsningar inte visar någon mätbar positiv effekt. Generativ AI skapade förra årets stora lämmeltåg och många företagsledningar godkände stora AI-projekt för att alla andra gjorde det.
Projekt inom sälj och marknadsföring fick enligt rapporten de största budgetandelarna för att de var lättast att beskriva, i stället för mindre synliga back-officefunktioner som administration och automation.
Den lilla andel AI-satsningar som visade framgång gällde just sådana applikationer, som var väl integrerade med andra processer och system och som resulterade i högre kundnöjdhet och lönsamhet. Ofta hade de projekten också genomförts med hjälp av expertis utifrån organisationen.
Studiens resultat stämmer överens med våra spaningar från Almedalen och vad vi ser behöver hända under det här verksamhetsåret. I takt med att tekniken utvecklas behöver kulturen och ledarskapet i organisationer ändras och gå mer mot det vingliga och okända.
För att det ska vara möjligt att komma vidare från ett läge där för lite händer behövs transparens och ett modigt ledarskap som tillåter misslyckanden. Ingen "kan" AI. Att vänta på en sådan känsla är bortkastad tid. I stället är det bättre att börja med den data och de system man har, och göra det bästa av läget. Bara genom att sätta i gång nu kan man skaffa sig en konkurrensfördel.
Börja med den data du har
Många gånger är utmaningen inte så oöverstiglig som det kan kännas. Man kan jobba med och få ut värde även av ostrukturerade data. Det finns AI-agenter som kan analysera datakvalitet, alltså tvätta och grovsortera den för att identifiera möjliga första åtgärder och möjligheter. Och andra AI-agenter kan arbeta med flöden med ett godkännandesteg för att säkerställa att det blir ungefär som man tänkt. Sist men inte minst finns det erfarna experter som kan hjälpa till med att ta det första steget.
Som ledare är vi vana vid att ha koll, kunskap och förslag på lösningar för att styra verksamheten mot ett uppsatt mål. I AI-utvecklingens tidevarv behöver vi inse att svaren inte är det viktigaste. Det är frågorna, och att våga testa, vingla och vara nyfikna. Det är ovant, men kan ge stora vinster och framgångar både för kollegor, kunder och affärerna.
Kathrine Hogseth, vd på konsultbolaget CRMK
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups