Byt till Impact Loop Europe
x

De tog in 70 miljoner i tuffa tider – så gjorde Agteria Biotech steg för steg

Maia Lidbäck, medgrundare och operativ chef på Agteria Biotech. Foto: John Resborn.

Bioteknikbolaget Agteria Biotech, vars lösning minskar metanutsläpp från kor, lyckades ta in 70 miljoner kronor – trots att de inte är ett typiskt venture case. Dessutom i tuffa tider.<br><br>På Impact Loops event BUILD berättade Maia Lidbeck, medgrundare och operativ chef på Agteria Biotech varför de lyckades – och vad andra impact-bolag kan lära sig av deras metod.<br><br>"Fundraising handlar inte om tur", säger hon.

Reporter och redaktör

I februari i år blev det klart att Agteria Biotech stängt sin seedrunda på 68 miljoner kronor. Men resan mot nytt kapital började långt innan de formellt sökte pengar, berättar Maia Lidbeck, operativ chef och medgrundare på Agteria Biotech.

"Redan 3-4 månader innan började vi ta möten med investerare. Vi hade ingen pitch deck, utan det handlade bara om att berätta för investerarna vad vi bygger och förstå vad de behöver se för att investera i ett bolag som vårt", säger Maia Lidbeck.

Passar inte VC

Medan andra bolag pitchar coola AI-lösningar, pitchar Agteria något helt annat. Nämligen kor, eller mer specifikt hur de kan minska metanutsläppen från kor. Genom att ge korna mindre än ett gram per dag av bolagets produkt, kan metanutsläppen kraftigt reduceras.

Agterias vision är att reducera en procent av de globala växthusgasutsläppen till 2035, ett mål som kräver investerare med lång tidshorisont.

"Det tar lång tid, det är en regulatorisk risk och mycket annat som kan få investerare att backa", säger Maia Lidbeck.

Handlar om kvantitet

Kapitalresning handlar inte om tur – det kräver både hårt arbete och tydlig strategi, menar hon. Nyckeln är att skapa kvantitet i processen, att få in så många investerare som möjligt i flödet för att öka chanserna till rätt match och bygga tryck i rundan.

"Jag tror att de som lyckas är de som kan skapa ett momentum men som också på ett trovärdigt sätt kan berätta sin vision", säger Maia Lidbeck.

Misstagen de inte upprepar

Trots den lyckade rundan gjorde Agteria också misstag, som att tillbringa tid på fel investerare.

"90 procent av investerarna ska säga nej. Det är viktigt att tidigt i processen förstå vilka de är", förklarar Maia Lidbeck.

Därför är det klokt att utvärdera investerarna utifrån två saker. Har de gjort liknande investeringar innan? Om inte så är det ett stort steg att göra det den här gången.

Det andra var att kolla på deras fondcykel och fundera på om Agteria kan leverera tillräckligt inom deras fondhorisont.

"Om vi inte kan det, så kommer de ändå säga nej så då lägger vi inte tid på dem nu", säger hon.

"Fundraising är en otrolig berg-och-dalbana, ena dagen tror man att man kommer stänga imorgon, nästa dag tror man att man kommer dö", säger Maia Lidbäck.

Sex nycklar till framgång:

  1. Bygga relationer innan fundraising – när fundraisingen väl drar igång finns redan ett momentum och intresse.
  2. Öva på pitchen i alla sammanhang – inte för att sälja in ditt bolag men för att lära dig. Det syns ganska snabbt vad som gör folk intresserade, men också vad som får folk att backa.
  3. Skapa momentum genom en strukturerad process – sätt en tydlig start, en deadline och samla alla investerare i samma fas genom att koncentrera intro-möten till ett par intensiva veckor så alla investerare är i fas.
  4. Fokusera på den stora visionen – du vill ha investerare som tror på samma vision.
  5. Se varje "nej" som en möjlighet att lära – fråga varför de tackar nej och be passa på att be om intro till någon annan.
  6. Leta efter investerare som känns som en ny medgrundare – snarare än att bara leta pengar. Agteria ville ha någon som som kompletterar, utmanar och som är med och bygger bolaget långsiktigt.
Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.