Sommardeal! ☀️ Läs gratis hela sommaren när du skaffar ett medlemskap.
Vi kör!
Just nu

Små solceller lockar Karl-Johan Persson – "Sitter på världens bästa teknik"

Mattias Josephson, Epishine (foto: pressbild), och investerare Karl-Johan Persson (foto: Foto: Samuel Steén / TT).

Epishine i Linköping, vars ljusceller kan alstra energi från lampor, tar in 69 miljoner kronor för att skala upp.<br><br>"Vi hävdar ganska kaxigt att vi sitter på världens bästa teknik för att printa solceller", säger medgrundaren Mattias Josephson till Impact Loop.

Chefredaktör

Tänk dig en stor butikslokal – eller för den delen en stor fastighet – med massor av olika produkter som på olika sätt behöver el för att fungera. Idag löser man det troligtvis med batterier eller genom att dra kablar, vilket dock kostar på miljön.

Linköpingsbolaget Epishine vill göra på ett annat sätt. Deras printade, små inomhussolceller (egentligen "ljusceller") kan samla upp ljus från till exempel lampor eller andra ljuskällor och på så sätt ge ström åt produkter. Tänk miniräknaren du hade i skolan, som fungerar tack vare att den alstrar energi från ljus, fast tekniken är betydligt mer utvecklad idag.

"Vi hävdar ganska kaxigt att vi sitter på världens bästa teknik för att printa solceller", säger medgrundaren och strategichefen Mattias Josephson till Impact Loop.

Finansfamiljer går in

Nu tar bolaget, som är en avknoppning från Linköpings universitet, in 69 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna finns H&Ms ordförande Karl-Johan Perssons investeringsbolag och Axel Johnsons investeringsarm Axsol. Båda har tidigare investerat i Epishine. Dessutom fyller man på med kapital från nya familje-investeringsbolag.

Pengarna ska användas till kommersiell expansion, berättar Mattias Josephson.

"Det viktiga nu är att på olika sätt minska risken för investerarna genom att få fler kunder. Vi har precis stängt vår första stora affär och är i slutförhandlingar med flera andra företag. Men vi kommer att behöva ta in ytterligare kapital  för att nå break-even", säger han.

Vår teknik är en utopisk dröm ur skalbarhetsperspektiv
Vd för Epishine är Anders Kottenauer. Foto: pressbild.

"Damm som håller på att brista"

Idag riktar Epishine in sig på tre områden: fastigheter, retail och konsument-elektronik. Ett hundratal projekt pågår i detta nu med olika samarbetspartners och kunder.

"Just nu är det exempelvis en väldigt stark trend inom fjärrkontroller. De kan bli både mer gröna och mer användarvänliga om man slipper byta batterier. Känslan är att det är en damm som håller på att brista tack vare det tydliga teknikskiftet i hela segment", säger Mattias Josephson.

Unikiteten i deras produkt är annars själva tillverkningen, menar han.

"Vi är ensamma i världen om att ha en process där vi printar alla lager och gör allt rulle till rulle, lite som en tidningspress. Vår teknik är en utopisk dröm ur skalbarhetsperspektiv."

Vi har en väldigt aggressiv uppskalningsplan

Fabriken i Linköping rullar nu för fullt men tanken är att skala upp ännu mer.

“Vi har en industriell produktion i vår fabrik i Linköping som är uppe och snurrar och som klarat genomlysningar av stora elektronikföretag. Så vi har förhållandevis bra kapacitet. Men vi har en väldigt aggressiv uppskalningsplan. Om några år kommer vi att kunna tillverka hundra miljoner små solceller om året”, säger Mattias Josephson.

Kan konkurrera med vanliga solceller

Epishine är dock inte ensamma på marknaden. Svenska Exeger verkar också inom så kallad “light energy harvesting”, liksom amerikanska Ambient Photonics. Dessutom finns vanliga solcellsföretag, även om de idag verkar inom ett annat segment.

"Inomhussolceller är ganska mycket sämre än vanliga solceller i direkt solljus, men mycket bättre inomhus i svagt ljus”, säger Mattias Josephson.

Att den här typen av printade solceller kommer att kunna konkurrera med vanliga solceller ser han dock inte som en omöjlighet.

"Men det är några år kvar innan tekniken är redo."

Idag består Epishine av runt 40 anställda, och man ska bli några fler i år. Totalt har bolaget tagit in 256 miljoner kronor. År 2022 omsatte man 1,9 miljoner kronor netto med ett minusresultat på 54 miljoner kronor.

Dela artikeln:

Läs gratis hela sommaren!*

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
*Gäller nya prenumeranter. Du läser helt gratis t.o.m 31 juli 2024 – därefter förnyas din valda prenumeration till ordinarie pris såvida du inte sagt upp den innan.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs gratis hela sommaren!*

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
*Gäller nya prenumeranter. Du läser helt gratis t.o.m 31 juli 2024 – därefter förnyas din valda prenumeration till ordinarie pris såvida du inte sagt upp den innan.