Byt till Impact Loop Europe
x

Baileys i pappersflaska och banantyg – det våras för hållbara material

Erika Hombert, investeringsansvarig på Pinc, och Simon Hilmersson, vd på Nordic Seafarm. Bailey's i pappersflaska och jacka gjord av bananfibrer.

Likör i pappersflaska i Spanien och portugisiska kläder gjorda av bananavfall. <br><br>Det är två av de senaste exemplen på att det våras för hållbara material. I Sverige drivs utvecklingen av en rad intressanta bolag.

Reporter och redaktör

Två spännande exempel på nya hållbara material hämtade utanför Sverige är likörflaskor i papper och en ny klädkollektion gjort av 100 procent bananplantor.

Strax innan sommaren gick 2 000 miniflaskor av Baileys-likören iväg från Irland till Time out festivalen i Barcelona. Det var det första konsumenttestet av Diageos, företaget bakom bland annat Johnnie Walker Whisky och Baileys, nya fiberflaska.

Tillsammans med svenska Pulpac har Diageos utvecklat en flaska gjord av 90 procent papper med ett tunt plastlager på insidan och en folieförsegling. Det fina med flaskan är att den kan återvinnas i vanliga pappersströmmar – utan att man som konsument behöver pilla med att separera material.

Teknologin beskrivs som vattenbesparande, energieffektiv, återvinningsbar och möjlig att producera i kommersiell skala. Nu tittar Diageo på fler papperslösningar i hela sin portfölj och utvecklar bland annat en Johnnie Walker-flaska i papper.

Kläder av banan

Samtidigt lanserar det portugisiska klädmärket Isto en kollektion gjord i Bananatex, ett material med en mjuk, vaxliknande yta som både är slitstarkt och reparerbart.

Materialet är helt tillverkat av jordbruksavfall och utvecklades först av det schweiziska väskmärket QWSTION. Det produceras i samarbete med lokala bönder och garnspecialister i Filippinerna och Taiwan och är världens första tekniska tyg gjort enbart av bananplantor, odlade utan bevattning, gödsel eller kemikalier.

Svenska uppstickarna

Impact loop har tidigare skrivit om flera svenska exempel på materialbolag. Bland annat om Göteborgsbolaget Glenntex vars grafenförstärkta plast kan minska materialanvändningen med upp till 30 procent. I början av året tog de in kapital från Almi Invest, Pauligs riskkapitalgren Pinc och Chalmers.

"Glenntex utmärker sig med sin unika teknologi som gör att egenskaperna bibehålls trots att plasten används flera gånger. Det gör att vi kan behålla plasten i den cirkulära loopen längre", sade Erika Hombert, investeringsansvarig på Pinc tidigare till Impact loop.

Tångodlaren Nordic Seafarm vill även de bidra till mer hållbara material. Bolaget backas av investerare som Inter Ikea Group och Innoenergy som fyllde på kassan i bolaget med 25 miljoner kronor under 2024.

Bolaget ökade nettomsättningen under 2024 med 115 procent till 4,7 miljoner kronor. Än så länge återfinns majoriteten av kunderna i livsmedelssegmentet men bolaget har siktet inställt på att utöka materialsegmentet, bland annat genom sin investerare Inter Ikea Group som utforskar potentialen i marina material som insatsvara.

"Vi vet att det finns en bra marknad på livsmedelssidan, framförallt i länder som Frankrike där man använder mycket tång i matlagningen. Men det riktigt intressanta ligger i att kunna bidra till framtidens materialförsörjning, och vi har bara sett början på den revolutionen", sade Simon Hilmersson, vd på Nordic Seafarm.

Under 2024 avslutades samarbetet med det industriella investeringsbolaget Ocean Collective, där det samägda bolaget, Ocean Next, verkade inom segmentet livsmedel. Istället har man ingått ett joint venture med det Stockholmsbaserade materialinnovationsbolaget Future Lab & Partners.

I det nya gemensamma bolaget, Manatee Biomaterials, är målet att ta fram material baserat på tång som kan ersätta plast och användas i förpackningar och till möbeldelar.

I Impact Loops djupdykning i hur impact-investerarna ser på hösten 2025 lyfter flera av dem vi talat med just hållbara material som en extra intressant nisch just nu. Läs mer här.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Vill du fortsätta läsa?

Bli medlem så får du fullständig tillgång till:

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vill du fortsätta läsa?

Bli medlem så får du fullständig tillgång till:

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: