GENOMGÅNG: Alla pratar om naturen – så går det för bolagen som jobbar med biologisk mångfald

Några av dem bakom naturbolagen på listan. Alla namn finns längst ner i artikeln. Foto: Pressbilder. Grafik: Diana Demin.

Naturen är het. En våg av nya impact-bolag växer nu fram inom det här området som sysslar med allt från digitala plattformar för biodiversitet till blågröna lösningar i städer.<br><br>Vi har dykt ner i siffrorna för nio bolag i den framväxande nischen för att se hur det går. Dessutom:<br><br>--> "Naturen är det nya klimatet"<br>--> Uppstickaren som beräknar värdet på naturen<br>--> Vegetationsbolaget som tjänade 20 miljoner

Redaktör och reporter

"Naturen är det nya klimatet", slog Jonas Bergqvist, investerare på Almi Invest Greentech, fast i en intervju med Impact Loop. Då var det januari och nu, snart ett år senare, går det kanske inte att definitivt säga att han hade rätt – men det är tydligt att allt fler åtminstone pratar om naturen i impact-sammanhang.

Bolagen som har bio- och kolkrediter och biologisk mångfald som affärsidé blir allt fler och ett av de allra färskaste heter Biodiv och kommer från Umeå.

Där handlar det, som namnet skvallrar om, om biodiversitet. Noah Öberg är en av medgrundarna och teknisk chef på bolaget, som registrerades i våras.

"Bakgrunden till Biodiv är att ett annat bolag här i stan, Ecogain, tillsammans med andra aktörer i Sverige tog fram en beräkningsmodell för biologisk mångfald som heter Climb", säger han till Impact Loop.

Så vad är Climb för något? Jo, det är det centrala i hela Biodivs koncept och förklaras så här av Noah Öberg:

"I grunden är det ett ganska komplext och avancerat Excel-ark, vilket gör det svårt att använda och svårt att förstå för många. Vi såg en möjlighet att göra det mycket lättare att använda – och det är där vår plattform kommer in."

Landat första kunden

Använder man Biodivs plattform loggar man in som företag eller organisation och kan göra simuleringar och beräkna effekten av en exploatering eller nybygge – effekten på den biologiska mångfalden, alltså.

"Först räknar vi ut hur många 'Climb-units' ett område består av i dag – alltså hur naturvärdet ser ut innan man gör någonting", säger Noah Öberg.

I grunden kommer datan som bolaget använder från ekologer och biologer som ute i fält bedömer vilka naturvärden som finns på en plats.

"Stora delar av underlaget är egentligen redan beräknade, men inte alltid på den typen av data eller i den form som behövs i beslutsprocessen. Vi tar det ett steg längre och tar fram ett tydligare beslutsunderlag i form av en ny KPI som kan gå direkt in i ett investeringsbeslut", säger Noah Öberg.

Kunderna är fördelade i två kategorier, förklarar medgrundaren.

"De primära är exploatörerna – det kan till exempel vara LKAB som vill göra vissa justeringar i en gruva och behöver förstå vad det innebär för naturen. De sekundära är miljökonsulter som Ecogain och Sweco. När de får in ett projekt kan de använda Biodiv för att göra biodiversitetsberäkningen åt kunden."

Det är ingen slump att han nämner Sweco. Faktum är att de är Biodivs första kund – och fler ska det bli, är tanken.

"Tanken är att börja sälja bredare än vi gjort hittills nu. Vi ska dra igång på allvar och målet är att ha en hel del intäkter relativt snabbt, även om vi inte vågar lova när vi är uppe på svarta siffror än."

Han har också en plan för att ta in externt kapital i bolaget – för att kunna växa snabbare.

"Vi fick ett bidrag från Vinnova, vilket gjort att vi inte har behövt ta in riskkapital än. Nu har vi börjat prata med investerare och kommer att skala upp det arbetet. Ambitionen är att kunna komma ut snabbare i Sverige än vi skulle klara helt på egen hand."

Vilka typer av investerare letar ni efter?

"Vi tittar på affärsänglar i närheten här i Umeå, men också på investerare med tydligt grönt fokus. En investerare som förstår den här typen av frågor och kan bidra med mer än bara pengar är extra intressant för oss."

Han delar bilden som nämndes i början av den här texten – att naturen blir allt hetare. Bland de potentiella kunderna är intresset stort, menar han, där allt fler vill veta hur deras projekt påverkar naturen.

"Än så länge finns det inget direkt lagkrav i Sverige som säger att man måste göra de här typerna av beräkningar, men trycket ökar. Climb-modellen har fått mycket 'traction' i branschen, och det pågår stora arbeten för att få den mer vedertagen som standard", säger Noah Öberg och lyfter att det finns andra länder där läget är skarpare:

"Tittar man på Biodiversity Net Gain (en princip som innebär att projekt ska lämna naturen och den biologiska mångfalden i bättre skick än innan, reds anm) i Storbritannien så är det redan ett lagkrav att visa hur ett projekt påverkar biologisk mångfald och att man kompenserar för det."

Även om Biodiv, enligt medgrundaren, är tidigt ute med att erbjuda just den här typen av plattform i Sverige så finns det fler som på olika sätt jobbar med biologisk mångfald som affärsidé.

Här listar Impact Loop nio andra – och hur det går för dem:

Arbon Earth

Affärsidé: Ett naturbaserat CCS-bolag som utvecklar flytande konstruktioner av bambu och makroalger som via fotosyntes fångar koldioxid i havet, lagrar den på havsbotten och samtidigt skapar nya livsmiljöer för marina organismer.

Nettoomsättning 2024: 97 000 kronor.

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2024: -2,1 miljoner kronor.

Bee Urban Sweden

Affärsidé: Erbjuder naturbaserade lösningar i städer – bland annat bikupor, takparker och andra gröna miljöer – för att stärka pollinatörer och urban biologisk mångfald åt fastighetsägare och företag.

Nettomsättning 2024: 13,2 miljoner kronor.

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2024: -54 000 kronor.

BioCell Analytica

Affärsidé: Ett forskningsbaserat bolag som utför effektbaserade bioanalyser av vatten, jord och sediment för att upptäcka kända och okända hälso- och miljöfarliga kemikalier och sedan kunna skydda dricksvatten och ekosystem.

Nettomsättning 2024: 4,0 miljoner kronor.

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2024: -3,4 miljoner kronor.

Naturatua

Affärsidé: Köper mark och säljer biodiversitetsenheter (BDE) där kundernas kapital finansierar naturvårdsåtgärder, restaurering och permanent skydd av mark med målet att vända den negativa utvecklingen för biologisk mångfald.

Nettomsättning 2025: -

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2025: -136 000 kronor.

Plantmore

Affärsidé: En plattform för klimat- och biodiversitetsinvesteringar där företag betalar för trädplantering och åtgärder som skapar nya skogar, binder koldioxid och ökar den biologiska mångfalden i spårbara projekt, främst i Europa.

Nettomsättning 2024: 1,0 miljoner kronor.

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2024: 180 000 kronor.

Qarlbo Biodiversity

Affärsidé: Ett skogsinvesteringsbolag som kombinerar skogsbruk med försäljning av biokrediter – företag finansierar skydd och restaurering av natur och får krediter kopplade till kolinlagring och ekosystemtjänster i skogen. Läs mer här.

Nettomsättning 2024: 661 000 kronor.

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2024: -14,2 miljoner kronor.

Veg Tech

Affärsidé: Levererar vegetationsteknik för gröna tak, fasader, innergårdar och vattenmiljöer som hanterar dagvatten, kyler städer och skapar livsmiljöer som gynnar biologisk mångfald.

Nettomsättning 2024: 157,8 miljoner kronor.

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2024: 19,9 miljoner kronor.

Treebula

Affärsidé: Digital skogsplattform (tidigare Virkesbörsen) som kopplar ihop skogsägare med köpare av virke och, i samarbete med aktörer som Qarlbo, bygger en marknadsplats för biokrediter där skogsägare ska kunna sälja krediter kopplade till skogens klimat- och naturvärden. Läs mer här.

Nettomsättning 2024: 11,6 miljoner kronor.

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2024: -15,5 miljoner kronor.

Happie Nation

Affärsidé: Driver Happie Camp – en kedja av glampingboenden i svenska skogar där gäster bor i tält på avskilda platser. Genom att hyra mark av skogsägare och låta skogen stå kvar skapar bolaget en alternativ intäktsmodell till traditionellt skogsbruk och utvecklar ekoturism med låg miljöpåverkan. Läs mer här.

Nettomsättning 2024: 289 000 kronor.

Resultat (rörelseresultat, EBITDA) 2024: -1,2 miljoner kronor.

Personerna på bilden: Noah Öberg, Biodiv, Magnus Willner, Arbon Earth, Agneta Oskarsson och Johan Lundqvist, Biocell Analytica, Daniel Kernell, Treebula och Aleksandra Holmlund, Qarlbo,

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om:

Fler artiklar: