EXKLUSIVT PÅ IMPACT LOOP

Okända tech-hubben tar in internationellt kapital – vill förbättra kvinnors liv

Dayas grundare Jenny Lundkvist, Jennifer Grönqvist och Malin Frithiofsson, vd. Foto: pressbild

Daya Ventures är ingen traditionell investerare. Det är inte heller någon produktbaserad startup. Det möjligen svårdefinierade bolaget, som är sprunget ur Women in Tech-communityt i Göteborg, har nyligen stängt en pre-seed-investeringsrunda. Målet? Att plocka fram fem startups per år med fokus på kvinnors hälsa.<br><br> “De flesta investerare vi pratat med i Sverige vet inte riktigt vad de ska göra med oss", säger Malin Frithiofsson, vd, till Impact Loop.

Redaktör och reporter

Det hela började som en accelerator för femtech-bolag som bottnade i en känsla av frustration. Medgrundaren och vd:n Malin Frithiofsson berättar:

“Jag satt i styrelsen för Women in Tech och såg väldigt mycket kapital förflyttas till sådant som jag tyckte gjorde en pytteliten förändring. Utifrån upplevelsen att vara kvinna såg jag ett bottenlöst hål av problem som inte löstes av att kommersialisera all den smarta forskning som finns”, säger hon till Impact Loop.

Utifrån de 900 medlemmarna i Women in Tech och deras kunskaper startade Dayas accelerator. En accelerator som för övrigt fortfarande finns kvar i bolaget, som en sidoverksamhet. Men känslan var att en pusselbit saknades.

“Vi hittade inte särskilt många startups med det här fokuset på kvinnlig hälsa. Idéerna finns men inom de tekniska lösningarna så är kvinnor fortfarande i minoritet. Vi gick tillbaka till ritbordet och insåg att om vi ska göra verklig impact behöver vi vara med från början och hjälpa till med att ta fram de här bolagen”, säger Malin Frithiofsson.

Så startade, i september 2023, bolaget som i dag heter Daya Ventures. De kallar sig för en “femtech venture studio”, och deras affärsidé är smått unik, åtminstone i Sverige. Dayas grundidé är att välja ut specifika problem kring kvinnors hälsa och välmående, och koppla ihop kompetenser inom forskning, teknik, medicin och design för att lösa dem. Resultatet blir nya bolag.

“Processen börjar med att vi hittar nya problemområden inom kvinnlig hälsa och sedan tar vi fram det vi kallar för en intervention, där vi bjuder in till exempel forskare och läkare.  Egentligen är det ett mer fancy ord för en större workshop. Det slutar med att vi hittar fem embryon till affärsidéer som ska bli startups, och då börjar nästa fas som vi kallar discovery”.

Lanserat fem bolag

Överlever idén den fasen så skapas en designsprint och en lättare prototyp. Dessutom genomförs en branding med bolagsnamn, logotyp och hemsida. Sista steget är att utifrån Dayas existerande community hitta tre grundare och bolagisera. I samband med det blir Daya själva delägare i bolaget.

Fem innovationer har redan skapats genom denna metod. Det handlar om Otii, som stöttar ammande mammor med att bevaka deras amningsmönster, Essa, ett fysiskt verktyg för att genomföra perineal massage inför en förlossning, Neblina, en plattform för kvinnohälsodata, Daya Cosmetics som tagit fram giftfria hudvårdsprodukter specifikt utformade för gravida kvinnor och Vilma, en app för att bygga mental resiliens hos gen z-kvinnor.

Målet är att just fem nya startups per år ska komma ur Dayas verksamhet. Det kostar så klart stora pengar och just pengar är något som de precis fått in i bolaget genom en pre-seed runda.

Japanskt intresse

Det nya kapitalet, vars storlek är hemlig, kommer bland annat från den internationella riskkapitalfonden Nextblue, som investerar mycket i Europa och Japan. Bland andra investerare i rundan finns Vera Invest, Peter Strömberg (tidigare Avanza), och ett antal medlemmar i Daya-teamet.

“Nextblues ambition är att få mer femtech till Japan. Vi har idag en nystartad femtech-hub i Nairobi och de vill gärna att vi startar en liknande i Tokyo”, säger Malin Frithiofsson och fortsätter:

“När vi först träffade Vincent (Vincent Tan, partner på Nextblue) och han direkt förstod både vad vi redan gör och allt vi vill göra framåt, så var det en sådan härlig frisk fläkt.”

"Vet inte riktigt vad de ska göra med oss"

Investerarnas återbetalning, förutom en framtida exit, är att bolagen som kommer ur Daya blir intressanta för dem att gå in i.

“Det blir ett sätt för dem att hitta unicorns. De får ett eget dealfow att plocka ur”, säger Malin Frithiofsson.

Så varför har så få av de svenska VC-bolagen investerat i Daya? Enligt Malin Frithiofsson handlar det om okunskap om metoden.

“De flesta investerare vi pratat med i Sverige vet inte riktigt vad de ska göra med oss. Vi passar inte in i den traditionella mallen för varken produkt-, tjänste- eller investmentbolag - utan hamnar någonstans mittemellan. Men internationellt är både förståelsen och intresset stort för denna typ av modell”, säger hon.

I januari planerar Daya att stänga nästa runda som, enligt Malin Frithiofsson, är betydligt större.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.