Elektrifiering

Ny kartläggning: Kommunerna halkar efter – behövs fler laddstationer

Frida Berry Eklund och Ola Spännar, medgrundare till Klimatkollen som genomfört granskningen om kommunernas utbyggnad av laddinfrastruktur. Foto: Jona Granath/Klimatkollen.

Sveriges bilister väljer i allt större utsträckning elbilar. Samtidigt visar en ny kartläggning att majoriteten av Sveriges kommuner halkar efter i utbyggnaden av offentlig laddinfrastruktur och ligger under den rekommendation som EU tagit fram.

Reporter

Den gröna omställningen vad gäller elektrifiering av fordonsflottan går snabbt och allt fler svenskar installerar laddteknik vid sina bostäder. Men för att transformationen från fossildrivna fordon till eldrivna ska fungera fullt ut krävs samtidigt en storskalig ytbyggnad av den offentliga laddinfrastrukturen.

Enligt den rekommendation som EU spikat och skickat ut till medlemsländerna bör det finnas en publik laddare per tio laddbara bilar. En ny kartläggning som plattformen Klimatkollen och 2030- sekretariatet gjort visar att Sverige är långt ifrån att nå upp till den målsättningen och att svenska kommuner där genomsnittet istället är 28 bilar per laddare halkat efter i utbyggnaden.

“I många kommuner har laddinfrastrukturen hamnat på efterkälken jämfört med antalet laddbara bilar. Det behöver bli tvärtom, för när tillgången till laddning är god kan fler ta steget från fossilbil till laddbil och därmed minska utsläppen”, säger Ola Spännar, medgrundare av Klimatkollen.

En majoritet av kommunerna missar målet

Kartläggningen visar att 216 av Sveriges totalt 290 kommuner ligger under EU- rekommendationen där vissa når över 200 laddbara bilar per offentlig laddare som finns i kommunen. På den listan återfinns Vaxholm där det går 198 bilar per laddare, Östra Göinge som noterar 205 bilar och Bollebyggd med 225 bilar per laddare.

“Kommuner har en central roll i att möjliggöra att medborgarna kan köra på el. De kan exempelvis underlätta för laddstationer på kommunal mark och dra fram ledningar för laddstationer vid ny- och ombyggnation”, säger Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet.

Samtidigt finns det också kommuner där det fortfarande inte finns några offentliga laddare alls. På den listan finns Götene, Munkfors, Skinnskatteberg, Svenljunga och Åtvidaberg.

Topplista

Här är kommunerna med lägsta antalet laddbara bilar per offentlig laddare:

  1. Sorsele 0,7
  2. Älvdalen 0,9
  3. Dorotea 1,1
  4. Härjedalen 1,9
  5. Storuman 1,9
  6. Strömstad 2,2
  7. Eda 2,2
  8. Olofström 2,3
  9. Malung-Sälen 2,3
  10. Berg 2,4

Fotnot: I Sorsele och Dorotea är antalet laddbara bilar mycket få. I vissa kommuner är besöksnäringen stor, däribland Malung-Sälen, Härjedalen och Strömstad.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.