Byt till Impact Loop Europe
x

Hemlig summa bakom energijättens kampanj med Pulp Fiction-stjärnan

Monica Holmvik Persdotter, marknadsdirektör på Vattenfall och Samuel L. Jackson. Foto: Pressbilder.

Succé. Så beskriver statliga Vattenfall sin nya reklamfilm för vindkraft med den svärande Hollywood-skådisen Samuel L. Jackson i huvudrollen. <br><br>Men varför just Pulp Fiction-stjärnan? Och vad kostade han?<br><br>Impact Loop har fått vissa svar från personerna bakom kampanjen.

Nyhetschef och redaktör

På tv, i sociala medier och ute på stan.

Den internationella storstjärnan Samuel L. Jackson, känd från bland annat filmen Pulp Fiction, syns plötsligt överallt – som vindkraftsvurmare i en reklamfilm för Vattenfall.

På den en minut långa filmsnutten börjar han med att sammanfatta den vanligaste kritiken mot vindkraftsparker (högljudda, fula, skadliga för naturen) för att sedan föra fram de fördelarna (jättar som stolta står emot fossila bränslen, som reser sig ut havet som ett långfinger mot koldioxidutsläpp). För att ge budskapet en extra krydda slänger han in tre artikulerade "motherfucking" och tuggar på "vindkraftssnacks".

Har studerat marinbiologi

Kampanjen har blivit omskriven både i Sverige och internationellt, men har den funkat som sätt att marknadsföra vindkraftsparker? Impact Loop har sökt ansvariga för en intervju.

Monica Holmvik Persdotter, marknadsdirektör på Vattenfall, har svarat via mejl.

Genomslaget har blivit stort medialt, men hur bedömer ni som betalande kund genomslaget?

"Responsen hittills har varit väldigt positiv. Kampanjen har delats brett på sociala och digitala plattformar, med hög nivå av engagemang i kommentarerna – de flesta mycket positiva och entusiastiska. Vi ser att många har reagerat positivt på samarbetet med Samuel L Jackson, men framför allt ser vi att kampanjens budskap nått ut, vilket är avgörande för vår bedömning av om kampanjen är lyckad och kan nå uppsatta mål."

Varför just Samuel L Jackson?

"Han är en älskad ikon som delar vår vision om en fossilfri framtid och vill använda sitt inflytande för att informera människor om potentialen och de mindre kända aspekterna av havsbaserad vindkraft. Att han dessutom har studerat marinbiologi och har ett intresse och en passion för havsmiljöer gjorde det naturligt för honom att komma in i den här kontexten. Vi är mycket glada över samarbetet."

Han säger en hel del "motherfucking" i kampanjen, vad fick er att ändå köra på det?

"Vi vet att vissa svär när de pratar om vindkraft, medan andra hyllar den – så vi ville använda det ordet kreativt. Och vem är bättre på att sätta tonen än Samuel L. Jackson, vars färgstarka språk är en del av hans kändisskap? Det är dock viktigt att notera att han inte svär åt någon, han använder det faktiskt som beröm i slutet."

Har hans svärande lett till att kunder eller andra hört av sig till er med kritik?

"Visst har vi fått några kommentarer om svärandet, och det var något vi förväntade oss."

Hur mycket betalade ni för att få med honom?

"Vi lämnar inte ut några belopp."

Är det här den dyraste kampanjen ni hittills gjort?

"Vi delar inga kostnader och kan inte jämföra med tidigare kampanjer."

Var inte svårövertalad

Idén och kampanjen har tagits fram av Vattenfall tillsammans med reklambyrån Nord DDB. Filmerna är regisserade av den svenska regissören Max Vitali och snacksen han äter i filmen är producerade av det danska livsmedelsföretaget Wavy Wonders.

Enligt Pernilla Berg, projektledare och kundansvarig för Vattenfall på Nord DBB, som också svarat på Impact Loops frågor via mejl, uppger var Samuel L. Jackson inte svårövertalad.

"Det här är en fråga som ligger honom varmt om hjärtat. När vi gjorde vår research visade det sig att han faktiskt studerat marinbiologi innan filmkarriären tog fart, och då kände vi alla att det här var precis rätt person för jobbet."

Pernilla Berg vill inte jämföra genomslaget med andra kampanjer som byrån gjort men uppger att det "överträffat förväntningarna".

Om vi pratar kampanjer för förnybar energi och grön omställning rent generellt, hur lätt/svårt är det att lyckas få genomslag för det jämfört med säg, sälja smink eller kläder?

"Att kommunicera kring energi och klimatfrågor är ofta en större utmaning just för att ämnet i grunden är mer komplext, tekniskt och ibland väldigt känslomässigt avlägset. Därför krävs det just kreativ och emotionell kommunikation som gör det abstrakta mer konkret, och framför allt mer mänskligt, och som gör att människor vill lyssna och engagera sig."

Kommer vi att få se fler internationellt kända storstjärnor i kampanjer för grön omställning framöver, tror du?

"Det är inte uteslutet."

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.