Från vego-ägg till B2B – det är hetast inom foodtech just nu: "Finns inte längre någon grön premie"
Folk vill ha mindre veganska köttsubstitut och mer av andra, alternativa proteiner, visar en ny tung foodtech-rapport.<br><br>Dessutom funkar det inte att ta mer betalt för foodtech med hållbarhetsvinkel.<br><br>”Både branschen och konsumenterna har visat att de inte är villiga att betala för det”, säger foodtech-investeraren Louise Heiberg.
%20(1).jpg)
Efter flera års hajp av växtbaserade köttsubstitut börjar försäljningen nu att plana ut. Istället är det andra, alternativa proteiner som börjar ta fart.
Det visar Good Food Institutes färska rapport State of Alternative Proteins, som Impact Loop tagit del av. Rapporten ger en mer nyanserad bild av marknaden än vad man normalt sett kan läsa om köttsubstitut.
Ett exempel är utvecklingen i USA där växtbaserade äggprodukter ökar snabbt. Prischocker på vanliga ägg, bland annat till följd av fågelinfluensa, har skapat en oväntad efterfrågan på alternativ. Enligt det San Francisco-baserade företaget Just Egg växte deras försäljning i januari fem gånger snabbare än under hela 2024.
Konsumenterna vill inte betala extra
Utvecklingen av växtbaserade ägg illustrerar också en tydlig trend: priset är nu helt avgörande.
"Det finns inte längre något grönt premium”, säger Louise Heiberg, investeringschef på riskkapitalbolaget Nordic Foodtech, till Impact Loop och fortsätter:
”Under en period trodde vi att vi kunde ta ut ett högre pris för allt som hade en hållbarhetsvinkel eller var en mer hållbar produkt. Men både branschen och konsumenterna har visat att de inte är villiga att betala för det."
Ingredienser och B2B i fokus
Just försäljningen till andra företag, snarare än direkt till konsumenter, är något som GFI-rapporten pekar ut som en nyckelfaktor. Samtidigt som tillväxten i vegobiffar och växtbaserade korvar bromsar in – något Heiberg snarare beskriver som en ”korrigering” – växer andra produkter fram.
Det kan till exempel vara ingrediensproducenter som förser andra livsmedelsbolag med teknik, proteinlösningar och effektivare processer. Rapporten visar bland annat att patent inom fermenterade proteiner har ökat med 6500 procent på tio år, främst inom biomassafermentering – ett hett område just nu.
Ett exempel är finska Enifer, också en del av Nordic Foodtechs portfölj. Bolaget omvandlar restprodukter från skogsindustrin till proteiningredienser som kan användas i mat, vattenbruk och foder.
Innovation är allt 2025
Trots att tillväxttakten bromsat in och riskkapitalet sinat i delar av branschen, är rapporten ändå optimistisk. Enligt GFI finns starka drivkrafter kvar: produktionskostnader sjunker, nya tekniker når marknaden, och konsumentintresset är fortsatt stort. Hälften av konsumenterna i USA och Europa uppger att de är öppna för att prova alternativa proteiner.
Utmaningar saknas dock inte. I Ungern diskuteras lagförslag som kan förbjuda odlat kött, och i USA har politiska signaler från Trumpadministrationen skapat oro bland klimatfokuserade bolag. Samtidigt storsatsar länder som Storbritannien och flera EU-medlemsstater på forskning, innovation och uppskalning av nya matlösningar.
På Louise Heiberg och Nordic Foodtechs önskelista finns biologiska lösningar som mikrober för jordhälsa, fermenteringstekniker och enzymer för att minska matsvinn.
Men hon ser också ett regulatoriskt hinder för branschens tillväxt:
"Europas livsmedelsmyndighet skulle kunna hjälpa branschen genom att effektivisera sina regleringsprocesser, som för närvarande tar mycket tid och energi."
Det blir särskilt viktigt om Europa ska kunna ta över som huvudmarknad när amerikanska bolag söker sig bort från ett alltmer fientligt politiskt klimat.
"Behovet av lösningar i matsystemen har inte förändrats, trots den globala ekonomiska nedgången, trots vad vissa skulle kalla en krasch i den alternativa sektorn," säger Louise Heiberg. "Vi är tillbaka till vad det alltid har handlat om: att investera i bra innovationer som löser verkliga problem för industrin och transformerar vårt matsystem."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups