För få köper koldioxidinfångning– han vill se ny märkning för att sätta fart på marknaden

Robert Höglund, rådgivare inom koldioxidinfångning. Foto: Pressbild.

De enda som säger åt företag att köpa koldioxidinfångning (CDR) är CDR-bolagen själva. Det menar Robert Höglund, rådgivare inom koldioxidinfångning och tidigare klimatstrateg på Milkywire, som vill se en ny märkning för fler ska förstå värdet i de här affärerna.

Reporter och redaktör

Det finns en återkommande paradox i klimatsektorn – trots att många, inklusive IPCC, menar att koldioxidinfångning (CDR) är nödvändigt för att nå ett nettonollscenario, är det nästan bara CDR-bolagen själva som uppmanar företag att köpa krediterna. Det här är ett problem, skriver Robert Höglund, rådgivare inom CDR och tidigare klimatstrateg på Milkywire, på Linkedin.

Han menar att det inte räcker att företag köper CDR för att förbättra sitt rykte – de behöver ett tydligt varför.

EU:s nya "köparklubb"

EU-kommissionen planerar att etablera en "EU Buyers Club" inom det nya ramverket för koldioxidinfångning (CRCF) – ett frivilligt initiativ där företag går samman för att köpa CDR-krediter och på så sätt skapa en tydligare efterfrågan. Genom den samlade köpkraften hoppas man göra det lättare för nya projekt att få finansiering och växa.

Som ett komplement till den nya "köparklubben" föreslår Robert Höglund en märkning, "EU Net Zero Certified", för att ge företag ett tydligare incitament att köpa CDR, samtidigt som den skapar en gemensam spelplan för kommunikation mot kunder och investerare.

Reglerna kring märkningen skulle kunna komplettera CRCF-lagstiftningen och definiera vad en "Net Zero Certified Product" faktiskt innebär, anser han.

Marknaden behöver tydliga kundexempel

Men även om de tekniska lösningarna för koldioxidinfångning finns, saknas fortfarande berättelserna.

Robin Hüdepohl, chef för avkarboniseringsarbetet på tyska E.ON Energy Projects, har kommenterat på inlägget och menar att de få företag som faktiskt köper CDR-krediter i större volymer borde bli bättre på att berätta om sina erfarenheter. Marknaden behöver tydliga kundexempel och kommunikation om varför och hur CDR används.

"I dag finns stor, outnyttjad potential i att dela berättelser som kan inspirera fler företag – men greenhushing gör att många håller tyst trots att de gör saker värda att visa upp."

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om:

Fler artiklar: