För få köper koldioxidinfångning– han vill se ny märkning för att sätta fart på marknaden
De enda som säger åt företag att köpa koldioxidinfångning (CDR) är CDR-bolagen själva. Det menar Robert Höglund, rådgivare inom koldioxidinfångning och tidigare klimatstrateg på Milkywire, som vill se en ny märkning för fler ska förstå värdet i de här affärerna.

Det finns en återkommande paradox i klimatsektorn – trots att många, inklusive IPCC, menar att koldioxidinfångning (CDR) är nödvändigt för att nå ett nettonollscenario, är det nästan bara CDR-bolagen själva som uppmanar företag att köpa krediterna. Det här är ett problem, skriver Robert Höglund, rådgivare inom CDR och tidigare klimatstrateg på Milkywire, på Linkedin.
Han menar att det inte räcker att företag köper CDR för att förbättra sitt rykte – de behöver ett tydligt varför.
EU:s nya "köparklubb"
EU-kommissionen planerar att etablera en "EU Buyers Club" inom det nya ramverket för koldioxidinfångning (CRCF) – ett frivilligt initiativ där företag går samman för att köpa CDR-krediter och på så sätt skapa en tydligare efterfrågan. Genom den samlade köpkraften hoppas man göra det lättare för nya projekt att få finansiering och växa.
Som ett komplement till den nya "köparklubben" föreslår Robert Höglund en märkning, "EU Net Zero Certified", för att ge företag ett tydligare incitament att köpa CDR, samtidigt som den skapar en gemensam spelplan för kommunikation mot kunder och investerare.
Reglerna kring märkningen skulle kunna komplettera CRCF-lagstiftningen och definiera vad en "Net Zero Certified Product" faktiskt innebär, anser han.
Marknaden behöver tydliga kundexempel
Men även om de tekniska lösningarna för koldioxidinfångning finns, saknas fortfarande berättelserna.
Robin Hüdepohl, chef för avkarboniseringsarbetet på tyska E.ON Energy Projects, har kommenterat på inlägget och menar att de få företag som faktiskt köper CDR-krediter i större volymer borde bli bättre på att berätta om sina erfarenheter. Marknaden behöver tydliga kundexempel och kommunikation om varför och hur CDR används.
"I dag finns stor, outnyttjad potential i att dela berättelser som kan inspirera fler företag – men greenhushing gör att många håller tyst trots att de gör saker värda att visa upp."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























