Sommardeal! ☀️ Läs gratis hela sommaren när du skaffar ett medlemskap.
Vi kör!
Kommentar

Alla rusar till Syre – men det handlar inte bara om FOMO

Camilla Bergman, Impact Loop (foto: Elisa Sanvito). Foto trådrullar: pressbild.

Det är ingen slump att aktörer som Volvo Cars, Norrsken VC och Ikea nu går in i Syre. Men det handlar inte bara om att de är rädda att missa en het investering, skriver Impact Loops chefredaktör Camilla Bergman.

Chefredaktör

FOMO – fear of missing out. Ett av de viktigaste orden att lägga på minnet när man ska ta in kapital. Som entreprenör behöver man få investerarna att känna att de håller på att missa världens bästa affär om de inte hoppar på nu.

Cyniskt? Kanske. Mänsklig psykologi är vad det är. Jag upplevde själv samma sak när jag för ett år sedan tog in kapital till Impact Loop. Det var fullständigt avgörande att jag kunde berätta om några bra namn som redan gått in, men också måla upp (den helt sanna) bilden av att vi skulle bygga nästa stora mediehus.

Att det ligger FOMO bakom polyesteråtervinnaren Syres kapitalrunda på totalt 1 miljard dollar som de annonserade igår är det inget snack om. Många vill hänga på gänget kring Vargas och H&M – och inte riskera att missa en bra affär.

Men FOMO tar dig samtidigt bara så långt, och så är fallet även med Syre. Det finns nämligen en faktor som troligtvis är ännu viktigare:

Ikea, H&M och Volvo Cars – alla representerar de själva essensen av svenskt entreprenörskap. Detsamma gäller nästa våg av svenska bolags-stoltheter, som Spotify och Klarna.

Nu byggs nästa generations svenska storbolag. Förhoppningen är att dessa ska verka inom just impact, där Sverige tack vare bolag som Northvolt och H2 Green Steel kunnat få ett starkt, grönt varumärke ute i världen.

Det är här Syre kommer in i bilden. För givet att det inte är supermånga som både har pengarna, planerna och personerna att åtminstone försöka bli nästa generations H&M eller Ikea, är det inte konstigt att investerarna flockas kring de som försöker.

Det handlar alltså inte bara om FOMO, eller ens om en övertygelse att man vill förändra polyesterbranschen. Det handlar om att nästa generations svenska stoltheter förhoppningsvis byggs nu – och då vill alla vara med på ett hörn.

Dela artikeln:

Läs gratis hela sommaren!*

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
*Gäller nya prenumeranter. Du läser helt gratis t.o.m 31 juli 2024 – därefter förnyas din valda prenumeration till ordinarie pris såvida du inte sagt upp den innan.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs gratis hela sommaren!*

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
*Gäller nya prenumeranter. Du läser helt gratis t.o.m 31 juli 2024 – därefter förnyas din valda prenumeration till ordinarie pris såvida du inte sagt upp den innan.